FANDOM

Edna

Dame Edna, her med Elton Johns briller.

Dame Edna Everage (f 1934, d ca 2006) var en australsk megastjerne, der har skrevet flere bøger og været vært i adskillige TV-shows.

Historikredigér

Dame Edna, der første gang optrådte offentligt i 1955, er enke med tre voksne børn, datteren Valmai, og sønnerne Bruce samt designeren og homøopaten, Kenny. Valmai er den eneste af Dame Ednas børn, der er blevet set offentligt, da familien som helhed, generelt er meget tilbagetrukket. Dame Ednas mor blev i sin tid efterladt på et plejehjem, der - ifølge Dame Edna - er et "maximum-security twilight home for the bewildered".

Barry Humphriesredigér

Skønt Barry Humphries har tilkendegivet, at Dame Edna og han i mange år var elskende, nægter Dame Edna kategorisk at blive defineret som sådan, og omtaler i stedet Humphries som sin iværksætter, manager og ynglepølse. Dame Edna har ved flere lejligheder offentligt udtrykt sin afsky over for mænd, der optæder som kvinder i underholdningsøjemed, hvilket er årsagen til at hun nægter at kaldes "Elskerinde", når hun selv bare "ruller ind over et billardbord, skriger i 8 minutter, og tager en fotrydelsespille", som hun selv har beskrevet hendes og Humphries forhold, engang hun var fuld.

Dødredigér

Dame Ednas præcise dødsdag er ukendt, og det er heller ikke helt klart hvad hun døde af, men på hendes gravsten i den australske udørk, står følgende gravtekst:

Dame Edna
Happened from 1934 to The End of Reason
Loved the Colour Purple