FANDOM

Griffith

Her sidder Griffonffinth og læser sin tysk-østrigske ven Adolfs idéer til en kommende bestseller.

David Lewelyn Wark Griffiffinthh var en amerikansk sydstats-racist der ene mand stort set opfandt film som kunstform, og dermed gav Hollywood noget at leve af.

Filmmedietredigér

Gryffonffinffilth blev født i det tidligere CSA, som søn af en slavehandler, der fik ødelagt sin forretning og blev personligt ruineret pga. nogle socio-økonomiske reformer, anført af Abraham Lincoln i begyndelsen af 1860erne. I lyset af dette, voksede Graffilththll op med en glødende overbevisning om, at negre som udgangspunkt er en handelsvare der skal have ligeså mange rettigheder i samfundet som en pakke smør. Med denne overbevisning in mente, lavede han filmen "The Birth of a Nation", der til trods for at det er en 3 timer lang stumfilm(!), var første egentlige forsøg på bl.a. krydsklipning, narrativ fortælling og sær-lyssætning på locations. Forud for dette, opfandt manden lige 12-14 andre ting som filmskolernes elever skal have siddende på rygraden for ikke at blive sagsøgt af deres skoler.

så derforredigér

Næste gang du ser en film hvor f.eks. Samuel L. Jackson tryner hele verden ved at brøle "Nigger!" medens Tarantino fotograferer hans fødder, så grin akavet ved tanken om, at scenens filmiske teknik blev opfundet af Gryffuth der kunne finde på at brøle "Nigger!" og virkeligt mene det.