FANDOM

Cointelpro

Selv om FBI sagde, at de nedlagde Cointelpro tilbage i 1971, har de bare oprettet en masse nye programmer, som gør det samme som de gamle og mere til ...

Cointelpro var et alternativt reklamebureau, som blev opfundet af den diabolske FBI-chef J. Edgar Hoover i 1956, da han fandt ud af, at russerne havde en raket, der kunne sende en satellit i kredsløb om Jorden.
Dette ville give de onde kommunister i Moskva en propagandamæssig fordel, når de skulle agitere for deres politiske styreform, og dermed stille USA i et dårligt lys. Hoover dannede straks Cointelpro og bad de nyansatte agenter om at finde på noget fake news, som kunne trække opmærksomheden væk fra russernes rumprogram.
Navnet Cointelpro er en sammentrækning af de amerikanske ord for "kontraspionageprogram" (counterintelligence program); altså et program, der var designet til at skulle dæmme op for kommunismen og dens mange metastaser.
Cointelpro begyndte sit virke med at forstyrre medlemmerne i det kommunistiske parti i USA ved at ringe dem op om natten, rode i deres skraldespande og råbe efter dem på gaden. I 1960'erne blev programmet udvidet til også at omfatte en række andre indenlandske grupper såsom analfabeterne, Desperate Housewives, kontanthjælpsmodtagerne, Ku Klux Klan, journalisterne, Det socialistiske Arbejderparti og De Sorte Pantere.
Alle Cointelpro-operationer blev officielt afsluttet i 1971. Cointelpro blev senere tildelt en næse af Kongressen og det amerikanske folk for at overtræde forfatningen og for en lang række andre forbrydelser forseelser.

Grupper som Cointelpro bekæmperredigér