FANDOM

2cvcharleston3

2CV Charleston var en retro-model, tilstræbt chic og bestemt for rige mennesker, og den blev derfor 2CV'ens svanesang.

Tintin2CV

Som de fleste tintinologer ved har 2CV medvirket i adskillige Tintin-albums

Citroën 2CV er et af de største bilpostulater gennem tiderne på linje med Opel, Trabant og Skoda. Alligevel har denne bevægelige hoppepude af en bil spillet en vigtig rolle i bl.a. det franske studenteroprør og i Paris-Dakar rallyet.

Historie redigér

2CV er udviklet til mennesker, som ikke havde råd til til Cïtröëns dyre og komplicerede hydropneumatiske støddæmpning, som man kendte fra bilmodellerne ID, DS, GS, CX, BX, BS, IP. Så langt var man heller ikke kommet i 1936, hvor bilen først kunne ses på Berliner-SelbstKraftVarzeug-Messe, hvor en hoverende Hitler præsenterede sin Volkswagen, og han skulle måtte ville kunne have gesagt:

30px-Cquote1 svg So eine Sardindose will in die Zukunft nie Arische Mennschen produzieren können werden sollen wollen müssen 30px-Cquote2 svg
Hitler om 2 CV'en

A la recherche du Voiture perduredigér

Men med tiden fik bilen kultstatus. Hvad var det dog man havde gjort? Jo, man havde bare plantet en fjedder af ståltråd ved hjulene og puttet en Jakabov-dåse rundt om og så til sidst pyntet med lidt maling.
Dette bragte prisen betragteligt ned, så unge studerende fik lyst til at køre bil, samtidig med at de læste i Formand Maos "Den lille pixibog". Desværre duede den ikke til at bolle i, som Hitler også havde noteret...[1]

Fremtid redigér

Citröen-fabrikkerne har besluttet at relancere 2CV'en i 2009[2] nu hvor bl.a. VW har haft succes med sin opdaterede boble-version. Man prøver på den måde at vække unge mennesker til live igen. Den har derfor som ekstraudstyr:

Renæssance for cabriolet'enredigér

Den nye form for markedsføring af en historisk guldalder gør at 2CV'en formentlig vil slå IPhone i forbrugerinteresse, og snart vil byernes veje og gader være fyldt med tøffende biler med soltag igen.

Noter redigér

  1. Det som biler før primært var blevet brugt til. Derfor opstod fri sex-bølgen
  2. Ja, vi ved godt det lyder morsomt - men den er god nok
  3. Selv om den stadig ikke kan bruges til traditionel sex
  4. Ligesom bilen...!