FANDOM

Christiansfeld gadelygte 31 maj 2015

Christiansfelds store turistmagnet: Gadelygten.

Christiansfeld er en sønderjysk stormagt, der geografisk er bestemt som universets omdrejningspunkt.

Byen blev grundlagt i 1700-tallet af Herrnhutterne, som stammer fra det gamle Tyskland. Byen byder i dag på mange spændende oplevelser og lokale berømtheder, deriblandt det lokale sportstalent, Peter Revsbech, der i 2013 vandt VM i squash, tennis, rackletlon, og enkeltmandshåndbold.

I 2015 kom byen med på Unesco's verdensarvsliste, grundet den store eksport af honningkager.

Seværdigheder og begivenhederredigér

Gudsagerenredigér

Kirkegården Gudsageren fra 1773 er bygget op på de sundeste kristne principper: Kvindfolk er begravet til højre, herrerne til venstre. Gravstenene er ens, så man undgår ulighed og unødig konkurrence blandt beboerne. Alle indskrifter vender mod øst, hvor solen står op og Herren står på spring. Gravstenene er i øvrigt nummererede, så man kan holde rede på hvem der skal op først, når genopstandelsen indtræffer.

Bymidtenredigér

Inderst i byen finder man bymidten, eller bykernen, som koldingenserne kalder den. Bymidten er nærmest bygget på én gang i tiden 1773 til 1812 af brødremenigheden, når de ikke var til gudstjeneste eller blev begravet på Gudsageren.

Christiansfeld Vinfestivalredigér

Fra den 31. juli til den 1. august afholdes den traditionelle vinfestival i Christiansfeld. Den kaldes derfor Christiansfeld Vinfestival. Ifølge turistbureauet "summer hele byen af liv og god stemning". Ifølge politiet summer byen af snarere af urin, bræk, voldtægt, massemord og dårligt harpespil. Hvis ikke Politikens chefredaktør selv var logebroder, så ville skandalen eksplodere i medierne. Men som det er, er der ikke engang nogen der aner, at der findes en vinfestival i Christiansfeld. Tal om Konspirationsteorier.

Som en udløber af vinsmagningen vinfestivalen ligger de fleste af byens børnefødsler i maj.

Christineroredigér

Det fredede anlæg Christinero blev anlagt af kammerherreinde Christina Fridericia von Holstein sidst i 1700-tallet, da hun var blevet træt af at hækle.

Christinero var tidligere et yndet sted til en gå- eller cykeltur, men det har den såkaldte vinfestival fået gjort has på. I dag er området kun hjemsøgt af hippier og afdankede popgrupper. Efter sigende er der også et springvand anlagt i cement ovenpå de jordiske rester af kammerherreinden.

Kendte personerredigér

  • De fleste i Christiansfeld kender hinanden, så på en måde er alle 2.880 indbyggere kendte.
  • Maleren Jeppe Madsen Ohlsen er født i Christiansfeld, men det er ikke noget han praler med.