FANDOM

Christiansø1

Ja den er god nok -det var Christian 5. der byggede broen

Christiansø2
Christiansøbroen er ikke nogen vejbro som mange tror da man overhovedet ikke må/kan køre i bil på Christiansø. Ikke desto mindre binder den de to af de tre øer i Christiansø Kommune sammen - Christiansø og Frederiksø - og må betragtes som lige så uundværlig, da de ca. 94 beboere eller skulle vente på Christiansøfærgen hver gang de skulle mellem øerne og var derfor sikret at falde om i en brækpøl hver gang.

Historie redigér

Broen er egenhændigt bygget af Christian 5. og derfor bærer den hans segl. Dvs. han sad nok jo nok i en behagelig stol på kajen, men han var da til stede i samtlige de tre uger det tog at bygge den.

Den berømte internerede anarkist Dr. Dampe havde lov til at passere mellem øerne på trods af at han jo var interneret. Én gang prøvede at hoppe ned i en forbipasserende jolle men blev hurtigt opdaget af en gardist. Han blev idømt tre ugers internering på Græsholm blandt en masse måger/mågelort.

Funktion redigér

Nu er det jo ikke strengt nødvendigt at sejle gennem Christiansøbroen, men da det er et mål for alle danske lystsejlere at have passeret samtlige danske broer (inkl. Vesterbro), så bliver broen svunget til side én gang om året for at stille denne perversitet hos de mange besøgende sejlere.
Broen er håndbetjent.