FANDOM

Bukowski

Hvis manden på billedet ser lidt fordrukken ud, er det helt forkert. Da billedet blev taget var Bukowski ædru Pin-it

Henry Charles Bukowski (født Heinrich Karl Bukowski (mandag 16. august, 1920 - onsdag 9. marts, 1994) var en kendt amerikansk bondefanger og con-man, med forbilleder som L. Ron Hubbard, Osho og Statens Kunstfonds litteraturudvalg. Han gjorde sig hovedsageligt i noveller og digte, der beskrev hans eget liv som tilsyneladende æstet og billigvinsdranker. Desværre var digtene noget argt lort.

Stil redigér

Et trick, han ofte benyttede sig af, var at henvise til sig selv som geni og omtale forfattere som Shakespeare, Tolstoij og andre almindeligt anerkendte genier på en nedladende måde, sådan at han eliminerede disse som konkurrenter i sin kvægstandslignende tilhængeres øjne.

Samme tilhængere ville også gladelig betale Bukowski deres surt optjente penge for at se ham drikke vin og råbe ad dem i timevis. Noget han i øvrigt ikke brød sig om, fordi han foragtede sine subjekter som enhver politiker, men som han var i stand til at gennemføre for pengenes skyld, takket være alkoholen. Han var, kort sagt, ikke noget at samle på.

Epigoner[1] (...eller hvad sådan noget hedder) redigér

Han har været en vedvarende inspirationskilde for folk som Prins Henrik, Ole Thestrup og folkene bag DR's børne- og ungdomsprogrammer, ligesom han fortsat vil være det for fremtidige generationer af aspirerende drankere og nihilister.

Død redigér

Han døde halvfed[2] på en solskinsdag i marts, med et smil om læben, 73 år gammel i sin baghave, grundet en tilbagevendende herpesinfektion, der efterhånden havde bredt sig til hele kroppen og lignede psoriasis. En ældre avisuddeler fandt ham 3 dage senere, da han ville luske sig et bad i poolen.

Fordrukne fodnoterredigér

  1. Der er noget, som hedder epigoneri
  2. Er det bedre end fuldfed?