FANDOM

Cobralogo

Kun dette logo bekræfter ægtheden af gruppens værker

"m-m-jag laver kånsd!"

~ Mongol om COBRA-gruppens inspirationskilder

"Nej, dit fjols! ...selvom det er pænere end mine bedste værker."

~ Asger Jorn om ovenstående

"De har stjålet alle mine idéer!"

~ Oscar Wilde om COBRA-gruppen

COBRA var en eurocentrisk avantgardebevægelse[1]som var inaktiv mellem 1949 og 1951. Navnet på bevægelsen er skabt af Cobra Commander og dannet af forbogstaverne på de eneste byer der accepteredes medlemmer fra: København (COpenhagen), Bruxelles (BRussels) og Amsterdam.

Gruppen blev dannet den 8. november 1948 i hotel-baren[2]et sted i Paris, da seks "kunstnere" underskrev en kort erklæring, udfærdiget på en snavset serviet, af Cobra Commander. Erklæringen tog afstand fra det manifest, som franske og belgiske revolutionære syrehoveder havde underskrevet året før, i 1807. COBRA-gruppens erklæring blev underskrevet af Cobra Commander, Serpentor, Destro, Dr. Mindbender, Tomax og Xamot.

Cobragruppen

Selvportræt og Venner Anslået værdi: 9.000.000 kr

COBRA-gruppen talte i begyndelsen kunstnere fra den danske gruppe Birthe Kjær-Jam, den hollandske gruppe Wengaboys og det belgiske band, Weinachtsbaum.[3] Senere tvangsudbredte man gruppens tanker til andre lande.

Rent kunstnerisk er gruppen kendt for en meget primitiv og grim stil[4] med inspiration i børnetegninger, syge børns fantasier, børns fækalier, børns legetøj[5] , børns tegneserier[6] osv. Gruppen ønskede eksperimentel fornedrelse af det ikke-eksisterende kunstudtryk og mange af medlemmerne havde afsæt i den eksisterende syrerealisme. I modsætning til syrerealisterne ønskede COBRA-kunstnerne et abstrakt formeringssprog, der i høj grad kunne udtrykke det ubevidst bevidsthedsudvidende, som også syrerealisterne ønskede. Gruppen havde desuden en markant politisk og social dimension[7], der var baseret på en kritik af samtidens koldkrigs-samfund.

Der er et COBRA-museum i Slangehuset[8] i Zoologisk Have, Cobra Island.

De dér noter redigér

  1. Pænt ord for afvigere
  2. Under bordet, ovre i hjørnet
  3. Kendt for at skide grannåle
  4. Meget primitivt og meget grimt
  5. Særligt det fra 1980'erne
  6. Oversete Marvel-serier
  7. De tiggede på Strøget
  8. Under anacondaerne!