FANDOM

"Ja, jeg har en budgetkonto - i Nationalbanken."

~ Dronning Margrethe

Budgetkonto er noget man får, når man henvender sig til sin bank, og tilbyder dem at betale dem for at sætte én selv under administration. En budgetkonto er derfor en frivillig udgave af det som særligt hjælpeløse mennesker kan udsættes for, hvis de er på kontanthjælp og overhovedet ikke kan se, at husleje ikke er en uforudset udgift.

Således virker detredigér

Man starter med at give op overfor ethvert forsøg på personligt ansvar. Dernæst samler man omhyggeligt dokumentation for de faste udgifter man venter at have for et helt år, hvorefter man udleverer det til sin bankrådgiver (der naturligvis ikke har andet at tage sig til dén dag, end at betale andre folks regninger). Bankrådgiveren beregner så hvad den samlede sum er i udgifter pr. år, dividerer med 12, og fortæller kunden hvor mange penge man skal sætte ind hver måned, hvorefter det hele tilmeldes Betalingsservice.

Kort sagtredigér

...når man beder om en budgetkonto, indrømmer man åbent, at man ikke magter at bruge en lommeregner, lægge et husholdningsbudget og kun bruge penge man faktisk har.