FANDOM

"Det er min favoritfilm."

~ Oscar Wilde om Brokeback Mountain

"I love it!"

~ Ole Henriksen om Brokeback Mountain

Brokeback Mountain var en stor tv-satsning som Ole Bornedal producerede for DR for nogle år siden. Filmen foregår dels ved en put-and-take-sø ved Trysil i Norge og dels i en trailerpark et sted, hvor vi følger to mænd der arbejder som får-kåbøjdere når de ikke knalder i et telt.

Handlingredigér

Jokeren og Jakob Gyldenhaar er fattige og mødes da de begge bliver ansat til et arbejde af Fætter Eddie fra "Fars Fede Juleferie". Oppe på bjerget "Brokeback", hvor deres job består i at spise dåsebønner, begynder Jokeren en nat at fryse, hvorfor Jakob Gyldenhaar inviterer ham ind i sit telt. På trods af, at det overhovedet ikke giver mening i handlingen, forsøger Jokeren 5 minutter senere at lave et barn på Jakob Gyldenhaar som mærkeligt nok ikke synes at få mén af at Jokeren kom tørt ind. Herefter går de hver til sit og Jokeren gifter sig med en kassedame medens Jakob Gyldenhaar gifter sig med Cat Woman.

Herefter følger man de to herrer i 20 år medens de konstant er deres koner utro ved at de forsøger at gøre hinanden gravide, uden nogensinde at opdage at det p.t. ikke er muligt for mænd. I deres søgen efter et regnbuebarn glemmer de begge to at tage sig af deres respektive børn der alle bliver mærkelige af fædrenes omsorgssvigt.

Til sidst dør Jakob Gyldenhaar ved at han får "Sydstats-HIV" der består af 7 rednecks, en shotgun, en ødemark og en dårlig dag.

Se ogsåredigér