FANDOM

BrianDC

Brian Dan Christensen, papegøjeopdrætter og Bob Dylan-fanatiker, voksede op i et forbryderkvarter, hvilket man kan se på hans attitude. Foto: Dana Ullman

"Han græd hele vejen til banken"

~ Smagsdommerne om Brian Dan Christensens modtagelse af anmeldernes dom

Den danskfødte amerikanske succesforfatter Brian Dan Christensen skrev i flere år under pseudonymet Dan Brown, da han ikke syntes, at navnet Christensen havde tilstrækkeligt med international gennemslagskraft og schwung. Han fik ideen til det alternative efternavn, da han en eftermiddag læste en anmeldelse af Da Vinci Mysteriet, hvor hans prosa blev sammenlignet med brunkager og Henrik Nordbrandt.

BDC er oprindelig født i Ringsted, hvor han voksede op blandt andre kriminelle elementer. Dette gav ham hurtigt en forståelse for, hvorfor forbrydere tænker og handler som de gør. I sin tid som undercover agent hos Livgarden fik han ideen til spændingsromanen Øllen med de syv kapsler, som senere blev filmatiseret af Carl Th. Dreyer i sort/hvid på 8 mm smalfilm.

BDC lever i dag i luksus i New York, hvor han gnubber albuer og andre ting med Donald Trump og andre interessante, intellektuelle spidser. Desuden lider han af selektivt hukommelsestab, når det drejer sig om det faktum, at hans talrige brødre og søstre alle hedder det samme og stadig bor på usle institutioner. Han er gift med Dana Ullmann, en transseksuel irsk drag-queen, han mødte på en charterferie til den maltesiske ø Gozo.

Brian Dan Christensens søskende i kronologisk rækkefølgeredigér

Til læserne af denne artikel redigér

Skeptikere mente - indtil torsdag 9. juni 2011 - at denne artikel var sort snak. Interviewet i gratisavisen 24Timer dagen efter (en fredag] og de tumultariske begivenheder på Christiansborgs Slotsplads den efterfølgende tid viste, at de tog sørgeligt fejl. I øvrigt stammer ovenstående liste over søskende fra Registret over enebørn