FANDOM

Bkur

Her ses to autodidakte såkaldte "sygeplejersker" tappe vand fra en Bøhmisk mineralbrønd. For den nette sum af 200 kr pr krus, kan d'herrer i baggrunden også smage Ramlöse mineralvand.

Brøndkur var noget man fra 1700-tallet og frem til ca. 1950 kunne tage når man var blevet for fed, nikotingul, alkoholiseret eller ramt af den frygtelige lidelse, "Empatisk Muskelhypokondri". De moderne ord for "Brøndkur" er hhv. "Rekreation" og "Afvænning".

Konceptredigér

Først udvalgte kurtageren et kursted - ofte Karlsbad eller Varberg alt efter økonomi - og skyndte sig at betale forud, for at sikre sig det værdifulde ophold. Derpå rejste man afsted, og efter en anstrengende rejse ankom man til kontoret hos en overlæge der ofte var noget ugleset blandt rigtige læger sine kolleger. Skiderikken lavede en "individuel" kostplan, der ofte indebar vælling og rødbedesaft, hvorefter man fik en ordre om at drikke det mineralholdige brøndvand; 0,5 liter tre gange dagligt, kombineret med kalorielet mad og en opfordring om at motionere. En Brøndkur var således bare en pissedyr slankekur.

Se ogsåredigér