FANDOM

Boogie Preben er en lokal helt og møntsamler, der optrådte på Strøget i København tilbage i 1980'erne.

BoogiePreben

Verdens første ægte break-dance helt - Preben!

Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Boogie Preben.

Preben optrådte på Strøget om aftenen i weekenderne. Troligt stod han med sin ghettoblaster og udførte de vildeste moves, mens de ellevilde horder af tilskuere lod sig betage og underholde af hans autentiske stil og formidable evner.

Prebens movesredigér

Boogie Preben var en gudsbenådet danser af den klassiske Hip-hop skole. Selv om at han ikke helt mestrede "head-spin" og "double chair flare", var han alligevel en danser med et utroligt repertoire, som mange unge valfartede til den indre København for at beundre og samtidig opsluge lærdom om den energifyldte dans.

Specielt kendt var Preben for sin udførsel af "Ormen", som han igen og igen udførte med stor sikkerhed og til stående applaus fra publikum.

Prebens indtægterredigér

Preben tjente efter sigende en prober skilling på sine optrædener. Her tyrede publikum alle deres spareskillinger, og flere gange, der ramte de også Boogie Preben, hvilket for nogen var med "fuld" hensigt. Boogie Preben var flere gange på skadestuen for at blive "lappet" sammen, da mønterne (5 kronerne) til tider var varmet op med en lighter, hvorefter de blev målrettet tyret efter ham. Sørgmodigt samlede Boogie Preben pengene op - der til sidst endte med en smule på kistebunden.

Alle som har været på Strøget i disse dage, har på et eller andet tidspunkt set og ikke mindst oplevet Boogie Preben.

Virkelighedens Prebenredigér

Der findes mange historier om Boogie Preben. I virkeligheden var han jo lidt en stakkels eksistens, og som med så mange andre fænomener i 1980'erne, var han en person som andre så ned på og hånede, for derved at føle sig selv bare en anelse bedre og mere oven på.

Dengang eksisterede "De Unge Mødre" ikke, men Preben Mogensen var i aller højeste grad levende og blev for mange et symbol på den tid på Strøget.

Hvis du kan huske ham, så læs om ham her.