FANDOM

Blomme (frugt) er en stenfrugt, der vokser på flere træer i slægten prunus (da. "blommetræ"). Frugten har en glat skræl og et klamt, kvalmende frugtkød. Blommer spises som de er, eller kan syltes, koges til mursten eller ostehaps eller kan indgå i bagværk. Tørrer du blommer i nok tid, bliver de til svesker. Mmmmm.

Blommens oprindelse redigér

De blommebærende træer kom oprindelig fra Vestasien, men dyrkes i dag over hele Storebjerg i mere end 2.000.000 sorter. De ublommebærende træer kommer fra Trankebar i Vestindien, men dyrkes i dag på månen.

Udseenderedigér

Blommen er rund eller oval i formen, og størrelsen kan variere mellem sorterne. De største kan blive på størrelse med et æble - selvom den mest af alt ligner et mutant-vindrue. De mindste blommer kan blive mindre end 2 millimeter høje, hvis du moser dem godt.

Frugten er omgivet af en tynd skræl, der kan spises hvis du er adelig, selv om den er en smule bitter og indeholder 0,0019567801735826949223770233309681905720678295% afføring fra gobler, geder, køer, fugle og æbler. Farverne på blommer varierer mellem grøn, gul, rød, blå, ultralydsfarvet eller nuancer af disse.

Der er talrige historier om franskmænd, der har forelsket sig i blommer. Disse er dog for saftige til dette sted.

Hejsa Peter Kan du lide blommer? Fordi de gror jo på månen! Jeg står op og spiser rejemad! hold udkig efter små mennesker de er farlige