FANDOM

"Oh, my god. He was like an octopus!"

~ Min første kæreste om mig

Octopussy 01

Oh James. Dine hænder er overalt! Det er lige som om, at du er en blæksprutte...

Blæksprutter (latin: Coleoidea multilimba) er en slags giftige næbdyr, som tilhører en slimet underklasse i fiskefamilien Hydrocephalopoda milenas. De nutidige eksemplarer er alle smasket sammen i en udefinerbar gruppe, kaldet Neocoleoidea nihilformes, der indeholder de to overordner, Tiarmede blæksprutter (Decapodiformes) og Ottearmede blæksprutter (Octopodiformes). Begge typer er udstyret med papegøjenæb, blækhus og giftkirtler. Den kraftige gift opstår ved en symbiose med tetradotoxin-producerende bakterier, som findes i spytkirtlerne. Giften indeholder maculotoxin, som er en milliard gange mere giftigt end cyanid.[1]

Dig og blæksprutten redigér

Assoc

En af blæksprutternes livretter er dykkere, som de omklamrer og suger al ring ud af[2]

Efter at du er blevet bidt[3] af en giftig blæksprutte, blokeres dit nervesystem, dine muskler og dit åndedræt. Du mister hurtigt alle dine sanser, du bliver blind, får hjerte/lungeproblemer og dør i løbet af få minutter. Der findes desværre[4] ingen kendt modgift mod et bid fra en giftig blæksprutte.
Når blæksprutten bider dig med sit papegøjelignende næb, er det smertefrit, men biddet indeholder gift nok til at dræbe 526 voksne mennesker! Der er talrige eksempler på folk, der er faldet livløse om på charterferien, fordi de ikke vidste de var blevet bidt.
Desuden findes der også kæmpemæssige tiarmede blæksprutter, som ikke er særligt giftige. Til gengæld er de store nok til at spise hvaler og sænke middelstore krydstogtskibe[5] med deres fangarme, som er besat med titusinder af stærke sugekopper.
Begge former for blæksprutter forekommer talrigt i alle danske farvande, og de trækker ofte op i ferskvand og kloakker, så vær yderst forsigtig næste gang du går toilettet, eller bare befinder dig i nærheden af vand!

Blækbestænkede fodnoter redigér

  1. Og dét er ellers ret giftigt, skulle vi hilse og sige
  2. proteingiften, som blæksprutten sprøjter ind i dykkeren, opløser alt menneskevæv til en lind kødsuppe, som blæksprutten suger ud med sine fangarme, eller tentakler, hvis den er tiarmet
  3. Og det vil ske, det véd du!
  4. Jo, hvis du kan holde vejret i 24 timer, kan du måske overleve
  5. Senest skete det i torsdags ved Langelinje