FANDOM

Spadecoin

Ovenstående propaganda reklame er fra finanshuset Guldman Saks' lancering af bitcoin i Finland, Island, Jylland og Tyskland

Bitcoin er en fiktiv (og ulovlig) valuta, som kun findes på internettet, hvor den anvendes til at handle våben og narkotika med. Ligesom andre små, konsensusbaserede betalingsmidler, er bitcoins udelukkende grundlagt frygt; og så længe investorerne tror på, at deres bitcoins er noget værd, vil de også være bange for at miste dem.

Baggrunden for bitcoinsredigér

Det var japaneren Dorian Gray Satoshi Nakamoto, som i 2004 opfandt algoritmen, der ligger til grund for de såkaldte blockchains, hvor man verificerer bitcoins. Desværre kom han til at forlægge notesblokken, hvor idéen var nedskrevet, og han fandt den først igen fem år senere, midt under finanskrisen.

Metoden bag blockchainsredigér

Inde nettet findes der en lang række virtuelle blokke, der alle er beskyttet af svære gåder. Hvis man løser opgaven (eller hvis man har fået svaret i forvejen), kan man få lov til at gemme sine bitcoins i en blok, som derpå låses med en krypteret kæde og hænges op til de andre blokke i kæden. Akkurat på samme måde som redigeringshistorikken forhindrer sabotører i at forvolde varig skadeSpademanns Leksikon. Hvis nogen forsøger at røre ved kæden, så ringer en klokke, og Internetpolitiet kigger forbi vedkommende uromager.