FANDOM

Titlen på denne artikel vises forkert på grund af fejl i programmørens hjerne. Den korrekte titel er Birthe Rønn Hornbech.

"Sikke en krabat!"

~ Lokal pensionist

"She's a bad mama, jamma!"

~ Stevie Wonder om Birthe Rønn Hornbech

Birtekrisogpeter

"Nu siger du bare præcis hvad vi har beord.. - øh, aftalt, Birthe. Vi skulle jo vældigt nødigt have at du kommer ud for et politisk selvmord i utide."

Birthe Rønn Hornbech er søn af den fattige skomager Søren Sko, og hun blev fremstillet i 1943 til glæde for os alle. Hvad de fleste ikke ved er, at Birthe blev født med kun otte tæer (en på venstre fod og syv på den højre), og henslæbte sine første år i en jordnær tilværelse, fordi hun ikke selv kunne gå ...

Senere i livet blev hun, under en flugt fra pressen samlet op af den lystne opdagelsesrejsende Troels Kløvedal, og Birthe var periodevis fast besætningsmedlem på fartøjet Nordkaperen. Dette fik desværre en brat ende da skibet under et heftigt uvejr stødte på grund under en sejlads lige ud for Gibraltar. Birthe nåede som den eneste overlevende lige knapt i land, og hun lå strandet og åndeløs i timevis, indtil havet et par timer senere opslugte hende igen. Birthe levede som følge deraf i mange år på havets bund, og overlevede udelukkende af tangplanter, samt ting og sager, som sømænd i tidens løb havde smidt over bord. Heldigvis fandt man i 1961 Birthe på et satellitfoto, og hun blev straks hentet i land og udstillet på Ripleys - Believe It Or Not! Birthe Rønn Hornbech er indenlands bedst kendt for sit politiske arbejde i libertinerpartiet Venstre, og for sin deltagelse i Vild Med Dans, hvor hun blev stemt ud af dommerne, allerede inden programmet var startet. Kort inden hendes sin politiske debut, sprang hun ud af skabet som kvinde, men landede heldigvis på en blød madras et stykke derfra.

Vidste du det? redigér

Fem ting du muligvis ikke ved om Birthe Rønn Hornbech, men som du nok burde vide:redigér

  • Går til yoga 29 gange om ugen