FANDOM

Benzin

Pengene eller jeg sprøjter! Enhver optankning Dette er et røveri, så fat det dog!

30px-Cquote1 svg 21 år, drengesind, brænder benzin af på HC Andersens Boulevard ... 30px-Cquote2 svg
Nik & Jay om livet i Indre By

Naturlig benzin[1] er en naturlig gas eller væske med et kvantificerbart damptryk, der skal være præcis 1942 millibar, når væsken destilleredes til et klart gult kondensat, og flaskegassen tappes.

Ligesom sin gale fætter alkohol, så har benzin sine særheder. Denne carbonhydridblanding er kun tilsyneladende flydende,[2] omgivelsernes tryk og temperatur kan agitere den på ganske uforudseelige måder. Disse anfald er flygtige og ustabile,[3] men fx plastic kan blandes med andre kulbrinter til at fremstille den kommercielle gadebenzin.[4]

Naturlig benzin er ofte (mis)brugt til at denaturere ethanol til biobrændsel. Naturlig benzin har et lavt oktantal, men når det blandes med høje koncentrationer af æter, brintoverilte og ethanol, såsom ved mid niveau-blandinger som E51 eller E42. Her er oktantallet hævet højt nok til, at det kan blive brugt til rumrejser. Således har Rolls Royce netop prøvefløjet prototypen "Vorga" på en tur til Dickens-galaksen og tilbage med et forbrug på kun en ounce[5] per[6] parsec.[7] Med disse resultater vil vi have befolket dette og samtlige parallelle universer inden næste onsdag. Nå, men en anden imp havde følt sig foranlediget til at skrive om benzin før mig![8] Så i det følgende kan I, kære aficionados del gasolina, muntre jer med denne unge mands[9] betragtninger over emnet benzin:[10]

En ung mands betragtninger over emnet benzinredigér

Benzin er en væske, der gør det muligt for ejere af motoriserede køretøjer at bruge en masse penge. Benzin er lavet af det pureste æselblod.

Historieredigér

Benzinens oprindelse fortaber sig i tågerne, men man er i vide kredse enige om, at benzinen blev opfundet på den nu tidligere Midtfyns Festival i 1997. Fabrikanterne havde svært ved at overbevise pøblen om benzinens fortræffeligheder, men for noget tid siden vandt benzinen danskernes hjerter da stjernekokken Claus Meyer slog benzinens navn fast som en uundværlig del af drinken Molotovcocktail. Herefter gik det hurtigt og danskernes uudslukkelige tørst efter gode drinks nødvendiggjorde opførelsen af benzinstationer langs de asfalterede danske veje.

Anvendelsesmulighederredigér

Benzin anvendes i dag primært til afhøvling af gulve og som ingredienser i Molotov Cocktails og Piña Colada. Det oprindeligt tiltænkte anvendelsesområde, brandslukning, blev aldrig populært fordi benzin ikke havde den store ønskede virkning herpå.

Som drivmiddelredigér

Først i foråret 2005 hældte en fordrukken Svendborgenser ved navn Magnus Jørgensen benzin på sin Renault Clio, da han i desparation over at skulle skubbe den alle vegne, havde drukket sig fuld, og brækkede sig i benzintanken (der sjovt nok hed "benzintanken"). Da han drejede nøglen startede lortet, og da det kom ud steg benzinprisen til flotte 48 kroner/liter.

Som inspirationredigér

Indførelsen af benzinen affødte en helt ny serie af afledte opfindelser, så som:

Se ogsåredigér

Højoktane dæknoterredigér

  1. Jo, der findes skam adskillige slags "unaturlige" benziner
  2. I virkeligheden mener eksperterne, videnskabsfolkene og akademikerne, at der er tale om en slags ioniseret gas med en form for bevidsthed
  3. Faktisk har de aldrig fundet sted. Det ved Ingen.
  4. Dette "Treibstoff" indeholdt kun ganske få procent benzin. Mange biler døde
  5. En engelsk måleenhed
  6. Et almindeligt dansk fornavn
  7. Et udtryk, som er meget brugt i astronomi, når man skal fortælle om afstande. Ingen forstår det jo rigtigt alligevel, så bare nik og smil!
  8. Detman jo respektere
  9. Fordi dét véd jeg bare!
  10. Eller I kunne hoppe ned til dæknoterne
  11. Vi sagde det jo; dæknoterne, dæknoterne ...