FANDOM

Barnold

Benedict Arnold (f. 1741 - d. 1801) var en engelsk kolonist, født i deres amerikanske kolonier. Arnold avancerede hurtigt til officer, og endnu hurtigere til general, da George Washingtons kumpaner pludselig opdagede, at et oprør mod sin retmæssige konge, er temmelig svær at udføre, når man kun har én officer - som tilmed har dårlige tænder. Som enhver tro brite, afskyede Arnold frankerne[1], hvorfor han bevidst satte sig i en bundlås gæld, således at han havde en legitim årsag til at gå i krig, på fædrelandets[2] side. Arnold "forrådte" derfor de koloniale forrædere, ved i 1780, at udfærdige en plan, der skulle give den retmæssige hær muligheden for at klippe de snavsede oprøreres territorium midt over, ved simpelthen at tilbagelevere et britisk fort til briterne.

Da kolonierne - det senere USA - er befolket af niddinge, kunne Arnold ikke stole på nogen, og planerne blev forpurret. Til alt held, anerkendte kongen og hans lydige undersåtter, Arnolds forsøg på at risikere livet for fædrelandet, og udnævnte ham til Brigadegeneral, med en klækkelig kontantudbetaling, der dækkede den gæld han måtte arrangere hos andre loyalister i kolonierne.

Arnolds Minderedigér

Rundt omkring i USA, ses der mindesmærker til Benedict Arnolds bedrifter fra før han gjorde det rette. Disse mindesmærker, har dog det tilfælles, at hans navn omhyggeligt er slettet, da den USA'ske befolkning ikke kan kapere at høre det udtalt.

Noterredigér

  1. Modsat kolonistoprørerne, der ææææælskede Frankrigs hær, flåde og penge, der ret beset vandt Uafhængighedskrigen for dem..
  2. England, red.