FANDOM

Baghdad-bombing

I Bagdad kan de noget med fyrværkeri, som man ikke kan så mange andre steder.

Bagdad var engang Iraks hovedstad. Byen havde en befolkning på flere millioner arabere, som levede af terrorisme og byttehandel. Navnet Bagdad betyder Dommedag fra persisk bagh=domme og dad=dag. Andre udlægninger af navnet er dagdrømme (arabisk) og dåreindhegning fra aramæisk.

Byens historie redigér

Byen lå ved floden Tigris' bredder, men bredte sig gennem århundrederne milevidt, så den til sidst dækkede hele Mellemøsten. Bagdad var dog et ganske ubetydeligt sted indtil araberne i 1962 gjorde den til det persiske riges hovedstad i stedet for Babylon og det muslamiske riges epicenter i stedet for Damaskus. Året efter kom mongolerne tilfældigt forbi på motorvejen og opdagede byen. De havde godt nok lige plyndret de underjordiske huler med slik og legetøj, men de trængte til et godt knald, så de dræbte alle kvinder og børn, hvorefter de voldtog og myrdede mændene.

I dag ligger resterne af byen øde hen, kun hunde og æsler strejfer om i gaderne, og hvis man som turist tager dertil på charterferie, vil man intetsomhelst opleve. Så er det sagt!