FANDOM

Loading map...

Badebroen ved Kobæk Strand er en badebro som ligger ved Kobæk Strand, Skælskør. Den er en uundværlig bestanddel af den lokale campingplads og sommerhusområde som hyppigt benytter badebroen hver sommer - som attraktionens højdepunkt.

I klart vejr[1] kan man bade på Kobæk Strand med Storebæltsbroen i baggrunden. Og kigger man efter, kan man samtidig også se østenden af Fyn. Kigger man endnu mere efter, kan man se Samsø. Dette er dog aldrig lykkedes nogen.

Historieredigér

Badebroen blev opført i 1923, da det gik op for folk, at man kunne bruge stranden/renden til andet end at vande køer i[2]. Lokale håndværkerer tog sagen i egen hånd, og byggede en fantastisk træbro som skulle kunne transporterer badegæster - tørfoddet - et godt stykke ud over vandet. En fantastisk idé, som stadig holder den dag i dag.

Og som I kan se på kortet mod nordøst, så er det rent faktisk lykkedes håndværkerne - uden brug af Google Map[3] - at ende broen lige efter strandvoldssletten ophører. Fantastisk, intet mindre.

Betydningredigér

2 700 11270

Som det ses her, er det fuldstændig umuligt at komme ud på det dybe vand uden brug af badebroen.

Badebroen er som sagt ganske uundværlig for lokalområdet. Det hænger i meget høj grad sammen med, at stranden har en meget lav strandvoldsslette. Det gør det mildest talt umuligt for fuldvoksne mennesker, at kunne bade tæt på stranden. Derfor er det nødvendigt, at man kan komme længere ud i renden, og møde det dybere vand derude... Istedet for at skulle bokse sig forbi hundredevis af små legende børn og deres små lorte plastikskibe ved det lave vand.

Kendte som har gået på badebroenredigér

30px-Cquote1 svg Joh, I kunde finne mig nögen! 30px-Cquote2 svg
H.C. Andersen om sin tid på Kobæk Strand

Det irrelevanteredigér

  1. Som det for det meste er om sommeren.
  2. Heraf navnet.
  3. Eller, det tror vi i hvert fald ikke.