FANDOM

Arne (eller rettere: "Kender du Arne") er et kulturelt fænomen, som er opstået som følge af en sang/ chant på den københavnske vestegn.

KenderDuArne2

"Kender du Arne" - som han tog sig ud i starten.

Ting afledt af fodboldsangeredigér

Fodboldsange og chants er ofte inspireret af alle mulige sange var den virkelige verden, og der bliver stjålet helt vildt søgt inspiration både i børnesange, udenlandske fodboldsange, og i særdeleshed fra andre klubbers sange. Så presser man noget fuldemandssnak ned over sangen, ryger noget hash, og så har du en virkelig god fodboldsang.

I 1999 spillede Brøndby mod en klub fra Portugal, som hed "Boavista". Tilsyneladende kan man på portugisisk ikke råbe klubbens navn, og derfor lød det grangiveligt som om, at 8.000 tilskuere i Porto råbte: "Louise!!!".

Kampråbet blev taget med hjem af nogle af de 14 medrejsende brøndbyfans, og blev anvendt mod den relativt hippie-lignende Bo Henriksen fra Herfølge. Siden spredte det sig, så man i da kan høre folk på Christiania råbe "Louise!!!" efter politifolk, uden at have den fjerneste anelse om, hvordan det er opstået, eller hvorfor det gør det.

Louise er altså opfundet i Portugal. Arne er opfundet på Brøndby Stadion, og bliver tit brugt i SSO Skakten.

Arne opstårredigér

Arne er opstået som følge af en fodboldchant. Hvad der skulle lyde som "Yellow-blue army", når det blev sunget af 3.500 halvfulde fodboldfans, lød som noget andet i resten af verden - specielt på sædeafsnittet "Blok 4", der dengang var placeret ca. på midten af den østlige langside af Brøndby Stadion, men så sandelig også blandt spillerne på banen, der spurgte, hvem "Arne" var?

30px-Cquote1 svg Kender du Arne? 30px-Cquote2 svg
Faxetribunen hørt på Blok 4.

Arne blev dermed opfundet, eller rettere; undfanget ud af en sang, sunget af en flok fulde folk med ringe engelskkundskaber. Sådan har fodboldverden visse ligheder med bl.a. Paradise Hotel.

Arne bliver til virkelighedredigér

Da Arne alligevel var blevet virtuelt undfanget, kunne han vel lige så godt blive til virkelighed. Det endte så med:

Kender du Arne: Tegneserienredigér

Tegneserien "Kender du Arne" omhandler som oftest Arnes genvordigheder i forbindelse med det at være fodboldfan.
Serien har været bragt på Blok4's hjemmeside og i avisen "Vestegnen".

KenderDuArne1

Kender du Arne: Bandetredigér

Til en munter Julefrokost, opstod "Kender du Arne" som et band. Visse af medlemmerne havde en del ligheder med nogle af Brøndbys førsteholdsspillere.

Arne rejserredigér

Arne har været med en del steder. Langt det meste er ubekræftede rygter, men det siges, at han har været i Amsterdam og vist nok også i Aarhus.