FANDOM

"Hvem er det, som alle banker?"

~ Socialdemokratisk Ungdom en sommerdag i Ekkodalen

Anker Jørgensen blev født 13. juli 1922 i København. Hans far var kusken Johannes Albert og moren var rengøringsdamen Karen Marie. Han lyder navnet Hele Danmarks Anker og bedes afleveret på Borgbjergsvej i Sydhavnen, hvis du finder ham flakkende om.

Anker-jalta

Fig. 1. Winston Churchill kunne jo godt lide en lille en, så den unge Anker måtte tage over på Jalta, 1945.

Anker1978

Fig. 2. Jimmy Carter havde lidt hovedpine, så Anker måtte afslutte fredsaftalen mellem Ægypten og Israel i 1978.

Anker2001

Fig. 3. George W. Bush var desværre faldet over en stol, så Anker måtte tage en tur til New York og give brandmændene en peptalk 3 dage efter 11/9-2001.

Ankerskjold

Ankers modtog kun denne ene orden, trods sit fantastiske arbejde.

Som 5-årig blev Anker forældreløs og flyttede ind hos tante Karla i Amagergade, den selv samme gade, der gemmer sig bag Huset på Christianshavn. Her gik han i skole i Vajsenhuset, der var forbeholdt fattige og forældreløse børn med en strålende karriere foran sig. Siden læste han til lagerarbejder og blev en god socialdemokrat, der sagtens kunne dele en svalebajer med berømtheder som Jens Otto Krag og Katja Kean.

Den tidlige karriereredigér

I slutningen af 1930'erne så det ikke alt for lyst ud for vores Anker. En beklagelig fejl ved den afsluttende lagerarbejdereksamen betød, at Anker pakkede censor ind i en sending salmebøger til Pissifik og det var kun med nød og næppe, at han bestod. På grund af det dårlige resultat koncentrede han sig derfor mere om verdenssituationen end om det brune indpakningspapir, som vi også brugte til at tørre os bagi med dengang.

Allerede under 2. verdenskrig måtte Anker træde i karakter og fungere som stand-in for Winston Churchill under Jalta-konferencen (fig 1.), da Winston ofte havde fået en whisky eller to for meget. Som belønning for at have tabt Østeuropa til Stalin blev han udnævnt til næstformand i Lager- og Handelsarbejdernes Forbund, hvor han sad og studsede sit skæg indtil 1968, hvor han blev formand for Arbejdsmandsforbundet (SID).

Hans ry som forhandler og fredsmægler betød, at mange senere statsoverhoveder også lod sig dublere af ham (fig. 2 og 3).

Det var således helt naturligt, at Jens Otto Krag ved sin pludselige tilbagetræden i 1972 overlod tømmerne til kuskesønnen Anker, i stedet for til Per Hækkerup, der ellers prøvede at holde op med at drikke.

Statsministerredigér

Anker styrede med fast hånd Danmark ind i 1970'ernes energikrise og fastholdt stædigt sin formandspost for Socialdemokraterne, der dengang hed Socialdemokratiet, fordi numerologien endnu ikke havde taget over. På trods af vælgernes velmenende kamp for det modsatte, lykkedes det Anker at danne regering den ene gang efter den anden, kun afbrudt af puritaneren Poul Hartling og lettere forstyrret af Mogens Glistrup.

I 1982 havde Anker dog prøvet alt og gad ikke mere. Han trak sig tilbage fra offentligheden og overlod Danmark til en parfumehandler.

Pensionisten Ankerredigér

Bortset fra, at han fik frigivet nogle danske gidsler hos Saddam Hussein i Irak, har Anker ligget på den lade side efter sin fratræden. Der er derfor ikke noget at sige til, at verdens kriser eskalerer uhæmmet. Heldigvis har Anker dog lovet, at han seriøst vil overveje posten som udenrigsminister, hvis Barack Obama skulle blive præsident i USA.

Triviaredigér

  • Selv om Anker kun er 1,2 m høj, regnes han for at være stor i brede kredse.
  • Mogens Lykketoft anlagde sit klædelige gedeskæg, da han første gang så Anker gi' den på et dansegulv.
  • Anker flyttede ikke ind på Marienborg i sin statsministertid, men blev boende i Sydhavnen. I 2007 ville han imidlertid gerne flytte ind alligevel, men den nuværende beboer sagde, at ævbæv, nu gjalt det ikke længere.

Priser og udmærkelserredigér

Efterfulgte:
Jens-Otto Krag
Danmarks statsminister
1972
Efterfulgtes af:
Poul Hartling
Efterfulgte:
Poul Hartling
Danmarks statsminister
1975
Efterfulgtes af:
Poul Schlüter