FANDOM

Amf

Instruktør Sam Mendes tog sig den frihed at "låne" et par visuelle effekter fra filmen American Fatty, som ingen så alligevel

"Do you party? Do you get high?"

~ Medina om hvorvidt du er ensom

American Beauty er en film om det amerikanske samfund fra 1999. Den er instrueret af Sam Mendes, og rollen som telefonsælgeren Lester Burnham spilles af uforlignelige Kevin Spacey[1]. Hans uptight ægteviv, Annette Bening, spilles af Mette Frederiksen,[2] teenagedatteren substitueres af en spand kul,[3] og hendes auteur/voyeur hashhandler, Kyle McLachlan, spilles af en ung Bertel Haarder. Naboen, Chris Cooper, spilles af Anders Fogh Rasmussen, mens hans spøgelseskone, Alison "CJ" Janney, subtilt portrætteres af en papfigur af Helle Thorning Schmidt. I rollen som jail bait'en Mena Suvari ses den labre lille Johanne Schmidt-Nielsen.[4]

Didaktisk dekonstruktionredigér

Handlingen i filmen[5] er beskrevet som en samfundssatirisk romantisk film med noter af eksistentialisme, The Big Lebowski, sort humor, komedie, drama og Weltschmertz. I korte træk[6] følger vi Lesters sidste dage på jorden, før midtvejskrisen og en homofob pedantisk nabo får ram på ham. Heldigvis når Lester at få scoret kassen, han køber en sportsvogn og en masse tjald, og så når han til sidst at få raget datterens klassekammerat lidt på brysterne.[7] I parallelle forløb løber teenagedatteren væk med narkohandleren, konen får fyret den af og får svinet tvangsauktionen kørt i garage med en King Size. Til allersidst svæver Lesters amorfe stemme over tagene i et uforandret Suburbistan, og han lader os forstå, at det hele bare er cool.[8]

American Biopsyredigér

  1. Kendt fra House of Cards
  2. Og hun ligger i med The Real Estate King, Peter Gallagher (som giver hende prioriteten lige op i annuiteten)
  3. Dog med bare bryster
  4. Åh jo, så bor der et par bøsser inde ved siden af. De spilles begge af Simon Emil Ammitzbøll med et spejl
  5. Som vi ikke skal komme ind på her
  6. Ja, nu kommer vi til handlingen
  7. Glæd dig til director's uncut med alle nøgenscenerne
  8. Det hjælper med lidt græs, hvis den skal glide ubesværet ned