FANDOM

Altdettabteguld1976plakat

Filmen blev primært rost for sit portræt af byen Silkeborg.

Alt det tabte guld er en dansk komediefilm fra 1976, skrevet af Leif Petersen og instrueret af Henning Ørnbak. I de to hovedroller ses hhv. Dirch Passer og Jesper Langberg som de to svindlere, der søger hævn. Filmen var hverken en succes hos kritikerne eller publikum, som foretrak Olsen-Banden ser rødt.

Handling redigér

Den veltalende, dannede Mads Ahrenborg (Langberg), der giver sig ud for at være fransk diplomat og hans makker, den fynske svagstrømingeniør og mentalt ustabile Jeppe Hemmingsen (Passer) lever et liv på samfundets kant. De får råd til dagen og vejen ved at udføre små svindelnumre bl.a. på rige enker og falske kidnapninger. En dag erfarer Jeppe i avisen, at deres gamle medsammensvorne Folker Mikkelsen (Bundgaard) er blevet borgmester i Silkeborg. Folker snød i sin tid Mads og Jeppe for to millioner kroner, hvorfor de rejser til Silkeborg og planlægger deres største og måske sidste nummer.

Soundtrack redigér

Filmens titelsang som den både starter og slutter med er hittet Svindelmand sunget af Lille Palle og skrevet af Sven Gyldmark som også stod for musikken til resten af filmen.

Medvirkende redigér