FANDOM

Alpe d'Huez2

Her ses hollænderhjørnet uden hollændere

Alpe d'Huez

Det vrimler med hollændere på Alpe d'Huez. Ens hjerne bliver nemlig dejlig ør af tynd luft og tyk hash. Også derfor er gode gamle Hennie Kuiper ofte blevet spottet i hollændersvinget.

Alpe d'Huez er et bjerg i de franske alper. Bjerget er helt utroligt højere end Himmelbjerget! Faktisk over 12 gange så højt. Derfor er bjerget også en oplagt destination for skientusiaster om vinteren og Tour de France om sommeren. Det tager ca. 37 minutter at cykle op ad bjerget, som på kinesisk staves således: 拉普德茲.

Der er 21 hårnålesving, syv vejbump, to lyskryds og en rundkørsel på vejen op til toppen.

Vinderne af Alpe d'Huez-etaperne får et af de 21 sving opkaldt efter sig, hvilket giver et dejligt langt navn nu når der har været mere end 21 vindere gennem tiderne. Alle de store har vundet på Alpe d'Huez.

I 2004 kørte Lance Armstrong en bjergenkeltstart op ad bjerget i årets bedste tid. Men på trods af store mængder doping, lavede han ikke bedste tid. For den hurtigste rytter op ad Alpe d'Huez var Marco Pantani i 1995, endda selvom han forinden havde kørt 162,5 km og yderligere op over tre bjerge uden for kategori. Helt utroligt med tanke på at doping jo ikke eksisterede i 1990'erne.