FANDOM

Folkeaktie

Den eneste aktie i verden der er mindre værd end dem fra Roskilde Bank og IT Factory.

"Aktier? Bah - jeg køber anparter!"

~ Joakim von And om aktier

Aktier er et digitalt fupnummer, hvor griske sociopater folk med hang til at tjene penge[1], betaler en mængde skillinger for X-antal "aktier" der så kan stå i et såkaldt "depot" og blive mindre værd efterhånden som man logger ind i sin Mobilbank.

Men hvad er det dog for noget?redigér

Besværligt fortalt, er aktier en ubetydelig lille procentdel af en given virksomhed. Ejer man f.eks. 1 aktie i Mærsk har man for det første 12.000 kr for meget, og for det andet er man medejer af virksomheden.[2]

For at bestemme en hel masse, skal man altså blot købe en helt masse aktier, således at man besidder over halvdelen af den samlede aktiemængde. Eksempel: hvis man pr. januar 2015 besidder 10.000 aktier i Brøndby IF ejer man sådan rundt regnet en promille af en procent[3] af de samlede aktier, og man er intet værd til generalforsamlingen. Til gengæld har du ret til at spytte på alle dem der har færre aktier end dig selv.

Hvis du møder en person der har færre end 2000 aktier i Brøndby IF, kan du oveni købet grine af røvhullet for ikke at få gratis billetter til BIF's kampe.

Aktionærfordeleredigér

Typisk er det bonusser, men visse andre ting kan ses:

  • Ludere
  • Bedre økonomi end naboen
  • Retten til at spytte på virksomhedens ansatte.

Depoterredigér

Dvs. der hvor du opbevarer dine aktier.[4] Et depot kan bedst beskrives som en ekstra konto du får i banken. For folk som dig og din familie der tror at en NemKonto er kassen som I stjæler fra når kassedamen i Netto kigger væk, vil dette komme som et chock, men der findes mange forskellige typer bankkonti[5], og et depot er blot endnu én i flokken.

Danske Depoter
Til hvis du køber danske aktier.[6]
Udenlandske Depoter
Til hvis du køber udenlandske aktier.[7]
Fedt Depoter
Hvis du egentligt mest bare er interesseret i patter.[8]

Se ogsåredigér

Børsnoterede Noterredigér

  1. Se: Mig
  2. Ejer man 10.000+ aktier i Mærsk, kan man fuldstændig lovligt spytte på Statsministeren.
  3. Dvs. meget meget meget lidt.
  4. Ja, du læste rigtigt: kun christianitter får dem på papir.
  5. Konto i flertal.
  6. Og altså ikke et depot i Danske Bank.
  7. Altså ikke forbeholdt udlændinge..
  8. Se evt. Hende den lækre fra parallelklassen.