FANDOM

Wh1

Det som Warhammer-fans forestiller sig på deres værelser.

"In Soviet Russia Warhammer paints you!"

~ Stalin om det tidligere "Warhammer"

"Hvad er dog det? Det ser så utjekket ud"

~ Hende den lækre fra parallelklassen om det der nu hedder "Age of Sigmar"

Age of Sigmar er en kæmpe legetøjs-løgn og de relikvier som tilhængerne gør brug af. Løgnen ledes fra hovedkontoret[1] i Nottingham, England, hvor man konstant spreder en masse ord-gylle om at det er en "hobby" og bestemt ikke et über-hypet brætspil/dukketeater. Indtil 2014/15 hed det "Warhammer Fantasy", hvorefter man også forsøgte sig med at ændre nedestående navne - ingen over 12 år anerkender dog de nye navne, hvorfor de gamle korrekte optræder her.

Universets "Racer"redigér

Race I nørdernes bevidsthed I virkeligheden
Beastmen Originalt, krigerisk samfund af humanoide, menneskelignende folk. Plastikdyr.
Bretonnia Originalt, feudalt riddersamfund der overhovedet ikke minder om Frankrig i 1304. Plastikriddere der bor i et parallelt land der ligner Frankrig.
Daemons of Chaos Original, dæmonisk race der lever på kanten af Verden. Plastikdæmoner der er mage til dem fra Warhammer 40.000, og som åbenbart bor i Norge.
Dark Elves Originale, dæmoniske elvere der lever på øen Ulthuan hvor de bekriger High Elves. Plastikelvere der bor i Atlantis og som slås mod Kløvedal fra Ringenes Herre.
Dwarfs Originalt, meget udbredt samfund af kongedømmer, der styres af dværge der er dygtige smede. Plastikdværge der er tyvstjålet fra Moria i Ringenes Herre.
High Elves Originalt, finkulturelt samfund af elver-magikere der bor på Ulthuan og slås med Dark Elves. Plastikelvere der bor i Atlantis og skinner mere end Dark Elves.
Lizardmen Originalt, junglelignende univers af dinosaur-agtige væsener der bor hinsides havet. Plastikreptiler der bor i en Inka/Jurassic Park-crossover et sted i Sydamerika.
Ogre Kingdoms Originalt, og barsk samfund af store, menneskeædere der har en konge. Plastiktrolde der ligner en hudfarvet Shrek.
Orcs & Goblins Originalt, omfattende og krigerisk samfund af barske racer der hærger The Empire mfl. Plastikorker man for nemheds skyld har malet grønne.
Skaven Originalt, underjordisk samfund af gnaverlignende væsener der lever under The Empire. Plastikrotter med kanoner.
The Empire Originalt, relativt teknologisk udviklet kejserrige der slås mod alle, både indre- og ydre fjender. Plastiksoldater fra Det Hellige Tysk-Romerske Rige, sår'n ca. 1550 e.kr.
Tomb Kings Originalt, magisk baseret samfund af Udøde der terroriserer menneskenes verden. Plastikskeletter fra Ægypten.
Vampire Counts Originalt, feudalt samfund af vampyrer der kæmper for Vlad von Carstein's krav på tronen i The Empire. Plastikvampyrer bosat i Østrig, der er tyv-stjålet fra Dracula.
Warriors of Chaos Originalt, dæmonisk race af kaos-riddere der bekæmper de Frie Folk. Plastikriddere der i øvrigt er mage til Daemons of Chaos.
Wood Elves Originalt, introvert elverfolk der sammen med naturen omkring sig forsvarer sine naturlige grænser. Lothlorien fra Ringenes Herre, der af ukendte årsager ligger i Bourgogne.

"Hobby"-delenredigér

Wh3

Udover mig, er der næsten ingen hoobyister der maler godt.

Alle brugerne af Warhammer, såkaldte "hobbyister", sværger til at deres figurer skal males. Navnlig hvis man er tosset nok til at betale for dem af tin der rask væk koster 200 kr pr stk. Malingen er en snedig del af hovedkontorets forretning: der findes pr. 2014 vanvittige 160 forskellige farver og nuancer til den nette pris af 25 kr pr stk, og folk betaler det gerne![2]

Når så folk har været kvikke nok til at søge ind i Luksusfælden i deres søgen efter alle de typer maling der findes, opdager de at de slet ikke kan/gider male en figur på 28mm, der rent faktisk kræver 2-4 timers intens maletid for at blive flot. Derfor dukker der tit masser af "hobbyister" op til deres komsammen-gilder, med figurer der i bedste fald er noget klat-malet lort man ligeså godt kunne efterlade i en børnehave[3].

"Conversions"redigér

Wh4

Det grønne er hjemmelavet. Dette niveau ses sjældent[4].

Conversions (dansk betydning[5] er ændringer/ændrede figurer) er "hobbyist"-begrebet for når en given ejer af en figur finder en løvsav, et håndbor og en neglefil[6] og splitter én eller flere figurer ad, med det ene formål at gøre dem unikke at se på. Ikke ulig en designer uden originale idéer.

Det er meget forskelligt hvad "hobbyisterne" er istand til: De fleste er kedsommelige og limer f.eks. et nyt sværd på en given figur, enkelte er retarderede og saver hovedet af sine figurer[7] for så at begynde at græde over at opdage, at der ikke er nogle reservehoveder i æsken. En sjælden gruppe[8] sidder med såkaldt "Green Stuff"[9] og modellerer figurer fra grunden, men denne gruppe er uhyre fåtallig.

Hvis man omgiver sig med 12-årige vil de ofte spørge Årh, hvad - hvordan har du lavet dén!? hvorefter "hobbyisten" på 21-65 år vil glo overlegent på sin beskuer og fyre en masse simple ting af, pakket ind i smarte begreber så man lyder vigtig. F.eks. er "Brug PVA" ret almindeligt i forbindelse med "Statisk Græs"[10], når man blot kunne have sagt til pågældende unge, at han skal bruge lim.

"Sprog"redigér

Som enhver anden forsamling af mennesker der færdes i et relativt lukket miljø, benytter "hobbyisterne" et sprog som de færreste andre forstår til fulde. Følgende er uddrag af en typisk samtale i GW[11]:

"Jeg skal bare have en pensel, størrelse 2"

~ Mig

"Hvad med White Dwarf? Der er fokus på Genestealers!"

~ Sælger

"Bare penslen. Jeg rører slet ikke 40K, og fokuserer i øvrigt på at converte et mix af Hermits, Athel Loren og Morghast Archai"

~ Mig

"Har du i øvrigt set det ny Necromunda-Codex - ændringerne er for vilde! Ellers skulle du kigge i Black Library, dér vil helt sikkert være noget for din smag."

~ Sælger

"Nej tak, du. Hov, nu jeg er her: ligger I inde med noget Dip og Water E?"

~ Mig

"Se også"redigér

"Noter"redigér

  1. Games Workshop/Citadel Miniatures
  2. Bortset fra mig, for jeg ved at man kan blande farver selv. Jeg kan derfor klare mig med en del færre dåser maling.
  3. Det bliver først rigtig sjovt når man så bliver banned for at male for godt.
  4. Ekstremt sjældent, faktisk
  5. I denne kontekst
  6. Og en lægtehammer hvis man er idiot.
  7. Og lidt af sine egne fingre
  8. Herunder mig!
  9. Det er modellervoks der limer sig selv sammen.
  10. Det er såmænd blot græs-pulver af nylon
  11. Nørd-sprog for Games Workshops Fysiske Butikker