FANDOM

Moses

Kan du så lade være med at tilbede ham her. Desuden er Charlton Heston død men lignede Moses rigtig godt i "De Ti Bud"

Ordet afgud betyder afgud - sidste salgsdato udløbet, men jeg tror jeg tilbeder ham alligevel. En afgud beskrives omhyggeligt i Bibelen hvor Gud selv var pisse irriteret over han ikke fik den fulde opmærksomhed, men skulle trækkes med ekkoerne fra en masse folk fra St. Heddinge og deres urytmiske tungetale. Det var Moses som skulle sørge for at sætte en stopper for den omsiggribende afgudsdyrkelse i Palæstina.

De 10 bud redigér

Guds irritation ses tydeligt i Dekalogen[1], hvor de første bud siger:

  1. Du må ikke have andre guder end mig
  2. Du må ikke lave billeder af mig og hænge op på væggen og tilbede dem
  3. Du skal elske din Gud af hele dit hjerte og hele dit væsen
  4. Justin Bieber er grim

(...)

I Det Ældgamle Testamente hører man også om Ba'al og Ba'al-dyrkerne og deres ypperstepræst Bjørn Fjæsted - de var konkurrenter og konkurrenter må gerne udryddes.

Hvorfor var Gud bange for at hænge på væggen redigér

Afguder er som regel altid smukke. Meget smukke!!!

Da Gud jo ikke har skabt sig selv er han selvfølgelig tudegrim og får også gjort noget ved sagen da han sender sin søn Jesus Kristus på banen dvs. han kigger først på Josef og Maria og tænker at det kan da kun blive pænere ....og det gjorde det. Siden da har Gud gerne måttet hænge på væggen og man har måttet lave lige så mange billeder af ham, som man kunne tjene penge på.

Afgudsdyrkelsen sidenhed redigér

De romerske guderredigér

Projektet lykkedes stort set for Gud men det tog noget tid. I Rom, da den katolske kirke blev grundlagt, var folk lidt sure over at de ikke længere kunne målrette deres bønner til én som måtte formodes at have forstand på det de bad om (Jupiter, Merkur, Pluto, Mickey Mouse). Til gengæld var den katolske kirke bedst til at effektuere Guds bud om monoteisme og indførte i stedet et helvede på jord.

Valhallas udbud af afguderredigér

I Danmark havde man i lang tid tilbedt Thor og Odin, men da Harald Blåtand godt kunne se at det var noget rod med alle de guder kristnede han danerne og tilbage havde de kun én almægtig gud som tog imod alle ønsker. Der findes stadig folk i Danmark som tilbeder de gamle nordiske guder og spiller vikingespil.

Kendte afguder redigér

Idag findes der stadig nogen som får lige så meget opmærksomhed som den Gud burde have. Justin Bieber er formentlig den største afgud siden Donny Osmond og The Beatles

Noter redigér

  1. De 10 bud - det andet lyder bare bedre