FANDOM

Abefest

Billedet herover er fra en smugkroAbernes Planet og viser med al tydelighed, at når gorillaerne er ude, danser bonoboerne på bordet

En abefest er - som navnet hårfint antyder - en fest, hvor et antal (minimum tre) store primater deltager, og da bl.a. chimpanser er kendt for at have et voldsomt gemyt og en ekstrovert adfærd, der indbefatter kannibalisme, kan disse fester udarte, hvilket de da også er herostratisk berømte for.

En typisk abefestredigér

Optaktenredigér

Den store han river hoveddøren af ind til naboen, ser til at resterne af dørkarmen ender på græsplænen og vælter ind i huset med sin flok, medens han skriger som besat, hopper om kap med lus & lopper og raserer mest muligt på vej ind i stuen. Flokken følger efter medens de ruller, slæber, bærer og kaster hele tønder af Tuborg Julebryg efter ejeren af huset, der lamslået ser til medens flokkens nr. 2 springer på ham og tamper ham skamløst med et blikkrus medens den synger med på "DJ Ötzi's Hey Baby" som allerede hærger lydanlægget i stuen.

Dans og morskabredigér

Den store han beordrer sofaen kastet gennem nærmeste vindue for at give bedre plads til dans. De nærmeste medlemmer af flokken hjælper hujende til, medens resten tvinger den nu bevidstløse nabos familie til at klæde sig ud: drengene som retarderede transvestitter fra 1930'erne, og pigerne som stuepiger - husets frue ender typisk i kælderen med en paranoid orne på 300 kg der har ry for at hade mennesker, hvorefter de mest vanvittige aber ryger smuglercigarer og vædder om udfaldet af den forestående kamp mellem ornen og den arme kvinde.

Parringsritualerneredigér

Nu begynder løjerne for alvor: Nummer 2 i flokken anerkender, at den store han har fortrinsret til hunnerne, så i ren frustration giver han sig til at skrige af de arme kjole-klædte drenge der overhovedet ikke forstår hvorfra aberne er kommet, hvor de har øl fra og hvorfor de kun hører "DJ Ötzi's Hey Baby", medens de hopper og skriger, som aber jo gør. På et tidspunkt vil én eller flere af aberne falde over barskabet, hvorefter de begynder at tømme snapsen og derefter slås med resterne af flaskerne. Dette er en måde hvorpå aber indfinder sig i hierakiet.

Festen slutterredigér

Er man rigtig uheldig, er aberne Bavianer. Sker dette, flår de naboen og hans familie levende, æder resterne og pøller på gulvtæppet, men denne form for abefester er heldigvis sjældne.

Ved 23-tiden vil politiet almindeligvis indfinde sig, standse balladen og ringe til Zoologisk Have for at spørge hvorfor fanden de igen har sluppet aberne løs under en julefrokost.