FANDOM

Den 5. august er den femte dag i måneden august. Det er den 217. dag i året. Nu kan vi se en ende på dette anus horribilis!

  • 1305 - Den skotske frihedskæmper Mel Gibson, som slog Edward I, tages til fange af englænderne og henrettes. I en senere reinkarnation tager han hævn som "Mad Max".
  • 1794 - Under Tømrerstrejken arresterer politiet 200 tømrersvende og sætter dem i Kastellet. Fremgangsmåden blev forsøgt igen i 2008 i forbindelse med sygeplejerskestrejken, men De Radikale var imod.
  • 1895 - Friedrich Engels, tysk filosof (født 1820), falder død om, mens han tæller sine penge. Det lader til, at der mangler en ti'er.
  • 1942 - I København rejses tiltale mod fem swingpjatter, hvis uanstændige dans forstyrrer ro og orden på flere restauranter - fx væltes en kop af et uregerligt pigebarn på Prater. Hele koret ryger i Sachsenhausen - swingpjatterne går fri.
  • 1962 - Nelson Mandela bliver arresteret og får en 5 års fængselsdom, der skrives med elastik. USA sætter Nelson på deres terrorliste. Sådan en swingpjat!
  • 1974 - Præsident Richard Nixon indrømmer, at han har tilbageholdt information om sine kassettebåndsfilm, tre dage senere overlader han præsidentposten til en bil.
  • 2008 - En forsker i geratrik opdager ved et tilfælde, at ordet swing er negro-amerikansk slang for sex.
  • 2008 - En forsker i den amerikanske borgerkrig opdager ved et tilfælde, at ordet jazz er et negro-amerikansk udtryk for sex.
  • 2008 - Anders Lund Madsen opdager ved et tilfælde, at sex er et negro-amerikansk slangudtryk for rock'n'roll.
  • 2010 - Sex, Swing og rock'n'roll forbydes ved lov i de lande vi normalt sammenligner os med og Danmark skynder sig at følge trop.
  • 2069 - De lande, vi normalt sammenligner os med er væk. Det er vi også. Men storken er vendt tilbage!

Dagens navn er Tyttebær.