FANDOM

Den 30. september er den allersidste dag i september, og i Den Spademannske kalender endvidere den allersidste dag i året, så som rigtig Spademand er det i aften at du fyrer en fandens masse krudt af og drikker dig en jernbanesvelle i øret - eller endnu bedre - en mindre privatbane.

Dagen hedder Hieronymus[1], og det var ham, der sammen med en række hjælpere[2] oversatte Biblen til Latin[3]. En oversættelse der stadigvæk bruges af den katolske kirke under navnet "Vulgata"[4].

Sjove ting, der skete på denne datoredigér

  • 1568 - Svenskerne afsætter en sindsyg kong Erik 14., for at indsætte en kriminel Johan 3.. Man undrer sig meget over hvorfor vi nogensinde har forsøgt at erobre dette land.
  • 1733 - Jyllands-Posten grundlægger Berlingske Tidendes Bogtrykkeri, og forbereder sig de næste 270 år på at lave stadigt mere forfinede kunsttryk.
  • 1791 - Mozart demonstrerer sin nyeste ølbong, Tyllefløjten i Wien.
  • 1888 - Jack the Ripper myrder Liz Stride og Kate Eddowes i den tro at de arbejder på Jyllands-Postens projekt.
  • 1966 - Botswana bliver selvstændigt fra Jyllands-Postens diktatur og fejrer nationaldag denne dag.
  • 1991 - Som erstatning for Botswana gennemfører Jyllands-Posten et militærkup i Haiti, hvor man afsætter landets populære og første demokratisk valgte præsident Jean-Bertrand Aristide.
  • 1997 - Et restoplag af Jyllands-Posten oversvømmer Alicante i Spanien. Indbyggerne viser deres utilfredshed ved at brænde avisen af.
  • 2005 - Jyllands-Posten har endeligt fået forfinet deres kunstneriske sans til det maksimale og bringer 12 satiriske tegninger af islams profet Muhammed.

Fødte og Døde redigér

  • Tyranosaurus Rex'en Marc Bolan fødes i 1947, og skræmmer straks det meste af nabolaget med sine øresønderrivende brøl og store tænder.
  • Som følge heraf dør James Dean lidt øst for Paradis i 1955, da han på flugt fra Marc Bolans lydinferno (og tænder) vælger at leve lidt for stærkt.
  • Du blev født denne dag. Førende tarok-kortlæggere verden over, mener også at være sikre på at du kommer til at dø denne dag.

De små nuttede tal-dimser redigér

  1. Ej at forveksle med Hermione fra Harry Potter, selvom hun nu er betydeligt kønnere.
  2. De lavede arbejdet, han lagde navn til.
  3. Så skulle dén tekst være fremtidssikret - troede de! Hvad fanden skal vi med en latinsk bibel i dag?
  4. Henviser til alle de numre af "Penthouse" og "Ugens Rapport" der er listet med ind i oversættelsen. "Pamela Andersons bog" studeres således stadigvæk flittigt af munkene i Vatikanet i deres små mørke celler.