FANDOM

Den 28. maj er dag 148 i året, opkaldt efter loven om Statens Kunstfond, L 148, i hvilken § 2, stk. 1, nyligt ændredes fra »teater« til: »scenekunst«, hvilket skulle dæmme op for den senere tids store tsunami af gadeteatertrupper.

Dagens navn er Vilhelm, som dør i år 812 i et kloster, som han selv har grundlagt, da han glemte at lave døre ud af munkecellerne.

Begivenheder redigér

  • 585 f.Kr. - Som forudsagt af Thales fra Milet finder en solformørkelse sted. I sejersrusens overmod spår han at efterfølgende at hende den lækre fra parallelklassen vil falde for ham, men må desværre sande at kvinder kan man ikke spå om.
  • 1588 - Den spanske Amanda bestående af 130 kg bryst og 30.000 pubeshår lægger ud fra Kerteminde mod den Engelske Kanal. Nu skal englænderne ha' torskerogn.
  • 1742 - For at modtage den spanske Amanda på bedste vis åbner Englands første indendørs swimmingpool. Mange herreture går efterfølgende derud.
  • 1787 - Mozart dør, da han finder ud af at Amanda er flyttet til England.
  • 1891 - Tørvearbejder Jens Sørensen finder ved Gundestrup i Himmerland et ca. 2000 år gammelt keltisk sølvkar, "Gundestrupkarret".
30px-Cquote1 svg Før var han lidt af en tørvetriller, men efter han fandt dét kar er han blevet helt krukket! 30px-Cquote2 svg
Tørvekollega om Jens Sørensen
  • 1959 - USA sender to aber ud i rummet, hvorved George Bush junior og senior bliver de første præsidenter i rummet.
  • 1961 - Grundet problemer med en italiensk vogn-leverandør kører Orient-ekspressen for sidste gang fra Paris til Bukarest.
  • 1981 - Kronprins Frederik bliver konfirmeret.
30px-Cquote1 svg Nu er du lille Frede rigtigt blevet stor; Men landet bliver nu stadig regeret af din mor! 30px-Cquote2 svg
Uddrag af HMS Dronning Margretes festsang til Frederik
  • 1987 - 19-årige Mathias Rust flyver sit lille Cessna fly 900 km fra Helsinki gennem russisk luftrum og lander på Den Røde Plads i Moskva, hvilket giver ham en solid skideballe.
30px-Cquote1 svg Så kan de da fjerne den røde løber, når de ikke vil have besøg 30px-Cquote2 svg
Mathias om gammel kærlighed
  • 1997 - For at undgå lignende tilfælde som Mathias, afskaffer folketinget forældrenes revselsesret.

Født redigér

  • 1789 - B.S. Ingemann, 1700-tallets svar på B.S. Christiansen fødes og udgiver en række dødbringende bøger om overlevelse.
  • 1908 - Fleming, Ian Fleming fødes og giver sig straks i gang med at skrive Jan-bøgerne.
  • 1926 - Mogens Glistrup får jordemorderen til at flygte i skræk.
  • 1943 - Eik Skaløe tænder sin første chillum.
  • 1955 - Lis Sørensens øjne ser for første gang på det de vil, og endda så dybt at fødselslægen forsvinder.
  • 1956 - Poul Krebs finder for første gang ud af at han har brug for en kæreste - helst prinsessen af Aalborg.
  • 1968 - Kylie Minogue mener selv at hun er "so lucky" at blive født. Andre mener det var lidt af et uheld.