Spademanns Leksikon

Den 25. januar er den 25. dag i året. Du siger bare til, hvis det går for hurtigt. Og hvad hedder sådan en dag så? Jo, den hedder:

Paulusesses omvendelsesdag.

Der skete simpelthen det, at den onde von Paulus, der havde belejret Stalingrad i umindelige tider, pludselig vendte om og gik baglæns ind i et baghold, der dermed nærmest blev til et forhold.

Ellers er der aldrig sket en skid på denne dag.

Smålort der er sket på denne dag[]

  • 1320 - Christoffer 2. skriver under på, at han gerne vil være konge, mens de adelige får lov at bestemme det hele.
  • 1559 - Christian 2., konge af Danmark, tager sig en permanent morfar.
  • 1858 - Mendelssohns berømte og berygtede Bryllupsmarch bliver spillet for første gang. I Preussen, for dronning Victorias barnebarn.
  • 1947 - Al Capone dør i fængslet - syg, ene, forladt, fattig, deprimeret, ulykkeligt forelsket i sin fangevogter og med fladlus.
  • 1979 - Sidney Lee kommer til verden svøbt i en bandana.
  • 2008 - DMI overrasker familien Danmark, da de forudser at gaderne vil flyde med fækalier og urin samt temperaturer ned til -2 grader.
30px-Cquote1 svg.png ... Hvilket er liiige lovlig lunt for årstiden 30px-Cquote2 svg.png
Deltager i Vild med Mær
  • 2009 - Bryllupsmarchen afspilles for sidste gang til et bryllup. Det sker i Møjrup Kirke ved Brønderslev, hvorunder præsten udtaler at han får spat af at høre på det lort.