FANDOM

Den 22. juli er dag 203 i året, hvilket pudsigt nok er præcist samme tal som områdenummeret til den sydvestlige del af Connecticut. Så kender du nogen derovre er det bedst at ringe i dag!

Dagens navn er Maria Magdalene, som i virkeligheden er Jesus kone og har fået en masse børn og børnebørn og oldebørn etc., men det må Dan Brown ikke skrive, for så får Paven blot en masse fadersskabssager på halsen, og så går den katolske kirke fallit fordi alle midlerne skal bruges til at betale børnepenge med tilbagevirkende kraft og dét gider de sgu alligevel heller ikke.

Begivenheder redigér

  • 1227 - Valdemar 2. Sejr lider nederlag ved Bornhøved i Holsten. Dermed sættes et foreløbigt punktum[1] for de danske udvidelsesplaner. I stedet vælger Valdemar at bygge en ny udestue.
  • 1812 - Den franske hær i Spanien lider nederlag til den engelske hertug af Wellington.
30px-Cquote1 svg Og så brokker man sig over at jeg forveksler Mexico og Italien? 30px-Cquote2 svg
En fortørnet kylling fra Tølløse om uretfærdigheden i international sport - og krig
  • 1889 - Elvira Madigan og Sixten Sparre findes skudt på Tåsinge.
  • 1892 - Afholdsforeningen *HiPZ* stiftes.
  • 1894 - Første bilvæddeløb Paris-Rouen afholdes; gennemsnitshastigheden er 22 km/t. Løbet blev vundet af en kører, der valgte at gå ruten i stedet.
  • 1924 - Efter en pause under første verdenskrig åbner Wagner-festspillene igen i Bayreuth. Der indledes med Mestersangerne i Nürnberg.
30px-Cquote1 svg Så hellere en krig mere; dét dér er sgu ikke til at holde ud! 30px-Cquote2 svg
Tysken om opera
  • 1934 - John Dillinger, "samfundets fjende nummer 1" og eftersøgt af FBI, skydes ned i Chicago. Man leder ihærdigt efter nr. 2 og 3., men får fra Preben Kristensens side at vide at de er i Føtex.
  • 1952 - Under besøg i Odense vækker den amerikanske skuespiller Danny Kaye opsigt ved at lægge sig i H.C. Andersens seng. H.C. himself skælder straks den formastelige ud:
30px-Cquote1 svg Han spise af Miin Havregrød ock sove i Miine Edderdunsdyner. Deth ere ikkje eth Eeventyr, men eth Mareridt 30px-Cquote2 svg
H. C. Andersen om Danny Kayes uvorne opførsel
30px-Cquote1 svg Men den pegede altså i den forkerte retning 30px-Cquote2 svg
M. Messerschmidt om sin ungdoms skarnstreger
  • 1992 - Uvurderlige originalmanuskripter fra H.C. Andersens hånd stjæles ved indbrud i H.C. Andersens Hus i Odense. Danny Kaye falder straks under mistanke.
30px-Cquote1 svg Næææh, deth ere ikkje Dillinger, men Kaye, der er Samfundets Fiende nr. eth! 30px-Cquote2 svg
H. C. Andersen

Født redigér

  • 1964 - David Spade, amerikansk skuespiller og fætter til Hermod Spademann.
  • 2002 - Prins Felix, Lilleprins II af Danmark.

Noterredigér

  1. Det som lægfolk kalder et komma