FANDOM

År:
2000 1999 1998 - 1997 - 1996 1995 1994
Årtier:
2020'erne 2010'erne 2000'erne - 1990'erne - 1980'erne 1970'erne 1960'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Chuck Norris siden 1972

Året blev udnævnt til det internationale Jerne-år, til stor undren for indbyggerne i denne Esbjergensiske forstad.

Begivenhederredigér

Januarredigér

  • 17. januar - Israel overdrager sit militære hovedkvarter i Hebron til palæstinenserne, og 30 års israelsk besættelse af Vestbredden er hermed afsluttet. Siden har parterne hygget sig med bombninger og boykot.
  • 17. januar, stadigvæk - En domstol i Irland bevilger den første skilsmisse i det katolske lands historie, da 11-årige Tina Mandarina opnår skilsmisse fra sin onkel Jerry.

Februarredigér

Martsredigér

  • 1. marts - Københavneren Thomas Lægård har et crush på sin telefondame, som han skriver en sang til, som han under navnet Kølig Kaj (spørg ikke hvor han er kommet på det navn!) overraskende vinder det Danske Melodi Grand Prix med. Efterfølgende finder Kaj Thomas dog ud af, at stemmen i hans liv i virkeligheden er Venstres daværende formand, Uffe Ellemann-Jensen.

Juniredigér

  • 1. juni - Tunnellen under Østerrenden åbner - første tur under Storebælt med tog indledes med de sædvanlige 2 timers forsinkelse på grund af sporarbejde. Journalister dækker åbningen live med mobiltelefoner:
30px-Cquote1 svg Nuuuu kører vi ind i tunnellen! Hallå? Hallååååå? 30px-Cquote2 svg
Gunnar Nu Hansen

Decemberredigér

Fødtredigér

  • En hel masse konfirmander.

Dødsfaldredigér

  • 15. juli - Gianni "Neglelak" Versace, italiensk modedesigner, af chok, da en knivstikker bærer rød bluse til grønne slacks.
  • 2. august - William S. Burroughs, amerikansk forfatter af Tarzan-bøgerne. Kvalt i en lian, da han rakte ud efter en banan.
  • 31. august - Diana, tidl. prinsesse i det engelske kongehus. Da en hvid Fiat 127 kommer i slinger.
  • 5. september - Mother Teresa, albansk missionær og helgen, af syfilis.
  • 12. oktober - John Denver, amerikansk countrysanger - af en dødelig kombination af flyvning og countrysang:
30px-Cquote1 svg Pørhaps lååårv is... Og nu mens jeg spiller banjo! 30px-Cquote2 svg
John D.

Musikredigér

  • Popgruppen Aqua hitter i hele verden med en sang om noget legetøj. Lego-klodser? Nul, noget amerikansk plastic-noget.