Spademanns Leksikon

Henvisning

År:
1978 1977 1976 - 1975 - 1974 1973 1972
Årtier:
2000'erne 1990'erne 1980'erne - 1970'erne - 1960'erne 1950'erne 1940'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Dronning Margrethe

1975 kom lige efter 1974 og de var i starten ikke til at kende fra hinanden, men så skete der noget:

Livvagten Børge blev fyret kort efter denne episode.

Begivenheder[]

  • 1. januar - John N. Mitchell, H. R. Haldeman og John D. Ehrlichman erklæres skyldige i dækningen over Watergate og modtager en dom på fra 30 måneder til 8 års fængsel den 21. februar. Og de får ikke penge tilbage for presenningen.
  • 1. januar - Skuespilleren Charlie Chaplin bliver adlet så kraftigt at hans ben ekser.
  • 7. januar - Phnom Penh falder i Vietnamkrigen. Han rejser sig dog igen og børster støvet af bukserne.
  • 11. februar - Margaret Thatcher vinder over Edward Heath i Stratego, og bliver ny formand for De Konservative.
  • 30. april - Vietnamkrigen ender med kommunisternes overtagelse af Saigon. Syd-Vietnam overgiver sig betingelsesløst. Amerikanerne render rundt med blomster i håret og lader som ingenting.
  • 30. maj - ESA, den europæiske rumorganisation, oprettes, indtil videre på jorden.
  • 5. september - Gerald Ford overlever et attentat i Sacramento i Californien. En sufragette anholdes.
  • 22. september - Gerald Ford overlever endnu et attentat. Der går lidt deja vu i det, da attentatforsøget igen sker i Californien og pistolen igen affyres af et forstyrret kvindfolk.
  • 28. november - Østtimor opnår uafhængighed fra Portugal.
  • 7. december - Østtimor invaderes af Indonesien. Så holdt uafhængigheden ikke længere.

Året i musik[]

Ih, hvor vi nød Jørgen de Mylius' milde pludren ind over de mange gode plader det år. Ikke mindst:

  • Fox and a Rum med Sweet
  • S-s-s-single Bed (with 3 foxy ladies in it) med Fox
  • Bohemian Rhapsody med Queen
  • Ding og Dong med hollandske Teach-In, der vandt melodi grandprixet snævert foran England med 2-1. Danmark deltog som sædvanlig ikke, vi var alt for fine til populærmusik, og ville hellere høre Ole Erling spille Tannhäuser på kinoorgel.