FANDOM

År:
1964 1963 1962 - 1961 - 1960 1959 1958
Årtier:
1990'erne 1980'erne 1970'erne - 1960'erne - 1950'erne 1940'erne 1930'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Frederik 9.

På trods af de stigende priser på øl og sikkelolie er det en god tid i de danske kolonihaver. På verdensplan ser situationen dog noget anderledes ud.

Begivenhederredigér

  • 1. januar - P-pillen udkommer i England og stryger straks til tops på hitlisterne. Gruppesex forekommer for første gang i bybusserne.
  • 4. januar - Københavnske barbersvende går i arbejde efter 33 års strejke. Ingen bemærker forskellen, da moden dikterer fuldskæg.
  • 20. januar - John F. Kennedy siger i sin indsættelsestale, at en lighter er blevet videregivet til en ny generation - men hvor er cigaren?
  • 12. april - Jurij Gagarin bliver det første menneske i rummet. Ved hjemkomsten må han forklare, hvordan han har fået fat i al den toldfrie sprut til at lave Lumumba.
  • 15. april - Efter en grundig research iværksætter CIA invasionen i Svinebugten på Cuba, der stik imod alle odds ender i røv og nøgler og mordet på JFK.
  • 13. august - For at afhjælpe følgerne af arbejdsløsheden i DDR, påbegyndes opførelsen af Berlinmuren. En opera i fire akter med visse elementer af beton.
  • 18. september - Den svenske generalsekretær for FN siden 1953, Dag Hammarskjöld omkommer ved flystyrt i Nordrhodesia på vej til Sydafrika for at medvirke til løsning af landets raceproblemer. Han blev 56 år gammel.
  • 20. december - Johannes Larsen, fynsk tegner og maler, dør efter lang tids overforbrug af gråænder i landlige omgivelser.

Triviaredigér

Mad1961

Så vender vi bladet.

  • Hvis man skriver 1961 på hovedet, står det ikke på hovedet alligevel. Det står på papiret.
  • Årets bedst sælgende single bliver The young Ones med Cliff Richard som mor Karen.