FANDOM

År:
1959 1958 1957 - 1956 - 1955 1954 1953
Årtier:
1980'erne 1970'erne 1960'erne - 1950'erne - 1940'erne 1930'erne 1920'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Frederik 9.

Året MCMLVI (1956 for dem, der ikke havde latin i skolen) var et dejligt efterkrigsår, hvor der kom bananer på grønttorvet igen.

Fartilfireibyen

Når Ib Schønberg ikke længere kunne være med i Far Til Fire-filmene, måtte skuespillerhonoraret naturligvis sættes ned. Her ses reaktionen hos de implicerede, der truede med at skifte Dannebrog ud med et piratflag.

Begivenhederredigér

  • 1. januar - Sudan bliver selvstændigt og opretter straks et ministerium, der skal lede efter fornærmelser mod den hellige profet i hele verden.
  • 3. januar - Den transsibiriske jernbane bygges færdig med hjælp fra BRIO.
  • 1. april - Regner Grasten, filmproducenten bag Krummerne og Anja og Viktor får desværre for lidt ilt til hjernen under fødslen.
  • 23. oktober - Opstanden i Ungarn starter, da russerne forlanger fem zloty mere for rugbrød
  • 18. december - Japan optages i FN, da de lover at opføre sig ordentligt og stoppe det dér kamikaze-halløj.
  • 30. december - Jes Holtsø, vores allesammens lille Børge fra Olsen-banden filmene, kommer til verden.

Nobelprisenredigér

  • Den eftertragtede Nobels Fredspris uddeles ikke i 1956. Begrundelsen fra Nobelkomiteen er den enkle, at der jo er fred alle vegne og beløbet vil blive for småt, hvis det uddeles til alle verdens ledere. Fremtiden tegner lys og let.

Årets filmredigér

  • Moby Dick - langt ned i havet, instrueret af John Huston.

Fodboldredigér

  • AGF bliver dansk mester i fodbold for andet år i træk ved at tæve Ledøje United med baseball-bats i omklædningsrummet.

Årets overenskomstforhandlingerredigér

  • Asfaltarbejderne kræver arbejdstiden nedsat fra 48 til 44 timer, selv om ølpauserne i forvejen udgør 38 timer. Arbejdsgiverne er i oprør og forlanger øget pant på flaskerne.

Musikredigér

  • Årets store internationale hits er "16 tons" med Tennessee Ernie Ford og "Memories are made of this" med Dean Martin. I Danmark bliver det "Tante Tut fra Paris med Mogens Wieth - Aquawieth, mellem venner. Nååååhrja, og "Til Julebal i Nisseland" med ham knægten med kalveknæene og tophuen... Hvad var det nu han hed? Lille Palle?