Spademanns Leksikon
År:
1958 1957 1956 - 1955 - 1954 1953 1952
Årtier:
1980'erne 1970'erne 1960'erne - 1950'erne - 1940'erne 1930'erne 1920'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Frederik 9.

1955 (MCMLV i romertal) startede på en lørdag, så far og mor havde fri hele weekenden.

Hans Hedtoft (tv.) taler her til Aalborg Sypigetipsforening over emnet Er der for mange frikadeller i dansk politik? Bagefter var foreningen vært ved et lysbilledforedrag om Min sommerferie på Bornholm.

Begivenheder[]

Vinter[]

12. februar - USA sender de første "militærrådgivere" til Vietnam.

Forår[]

  • 20. marts - Filmen Blackboard Jungle med melodien Rock around the clock rammer de amerikanske biografer lige i synet. Teenagerne rejser sig op og danser på biografsæderne, så man bliver nødt til at støvsuge to gange og alt muligt.
  • 5. april - Winston Churchill træder tilbage efter en skandaløs ringe sexuel formåen med Marilyn Monroe.
  • 18. aprilAlbert Einstein dør i New Jersey efter indtagelse af et par kameluldsvanter.
  • 1. maj - Warsawapagten om Venskab, Samarbejde og Gensidig Assistance underskrives af alle sovjetiske vasalstater, hvis de ikke vil have håndmadder og besøg fra Rusland.
  • 9. maj - Vesttyskland optages i NATO, men må stadig ikke gå med armbind.

Sommer[]

  • 11. juni - Bedste Le Mans-løb nogensinde! Kun 83 mennesker slås ihjel og 100 såres da to racerbiler kolliderer med en mælkebil.
  • 17. juli - Disneyland åbner i Californien med stærke tilbud på et rip i ruppen for § 2. Men det er kun for de rappe.
  • 27. august - Den første udgave af Guinness Rekordbog udkommer i London. Den daværende rekord i "verdens største pizza" er 92 cm målt skråt nedefra. Verden går amok i rekordrytteri.

Efterår[]

  • 15. september - Vladimir Nabokov's bog Lolita udgives i Paris og bliver årtiets populæreste børnebog.
  • 24. september - Hele Danmarks Ibbermand siger pænt godnat og lægger sig til at sove for altid.
  • 30. september - Skuespilleren James Dean kører i døden på motorvejen efter at have hørt om Ibbermands bortgang i radioen.
  • 29. oktober - Det russiske krigsskib Novorossiysk eksploderer i havnen i Sevastopol og dræber 608 personer. En melodi i radioen "du tænder ild i mig" (eller på russisk: ты поставил меня на огне) får senere skylden og idømmes tre dagbøder á 8 akkorder.
  • 5. november - Det bliver forbudt at forbyde sorte og hvide at sidde på samme bussæde i amerikanske busser. Ni måneder senere vælter landet sig i mulatter.

Vinter[]