FANDOM

År:
1947 1946 1945 - 1944 - 1943 1942 1941
Årtier:
1970'erne 1960'erne 1950'erne - 1940'erne - 1930'erne 1920'erne 1910'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende Dronning i Danmark: Adolf Hitler

I 1944 rasede Anden Verdenskrig mellem Hitler og Churchill for fulde gardiner, så det ikke var til at få et ord indført for os almindelige danskere.

1944

Folkestrejken i København brød ud i lys lue i juni '44. Det startede altsammen med, at tyskerne forbød sex før syv. Snart gik det helt galt.

Begivenhederredigér

  • 4. januar - Nogle uidentificerede narrøve skyder digterpræsten Kaj Munk, fordi de ikke kan lide hans digt om den blå anemone.
  • 6. januar - På deres sightseeing-tur mod Berlin har Stalins tropper nu nået Polen. Hitler begynder at glæde sig over, at han snart får gæster fra Rusland.
  • 10. januar - Den tyske besættelsesmagt sprænger Studenterforeningen i København i luften. Der går flere år, før en student igen er i stand til at opnå gennemsnittet TG minus.
  • 27. januar - De tyske tropper i Leningrad overgiver sig, selv om Hitler bliver sur og siger, at de ikke må få kage til aftenskaffen.
  • 30. maj - BK Frem bliver danske mestre i fodbold ved at slå AB i finalen 4-2.
  • 4. juni - Rom indtages af amerikanske turister og soldater, efter den er erklæret "Åben By" af en flygtende Mussolini.
  • 6. juni - D-dagen indledes med en tur på stranden i det gode vejr.
  • 17. juni - Island erklærer sig uafhængig af Danmark og siger, at de har bedre forstand på økonomi end vi har.
  • 25. juni - Den tyske Rigsbefuldmægtigede i Danmark, Werner Best, indfører spærretid og sexforbud mellem kl. 20.00 og 05.00. Det vil danskerne ikke finde sig i, for vi havde det lige så sjovt.
  • 4. august - Anne Frank, den unge jødiske forfatterinde, bliver sendt på genoptræning i en tysk speciallejr.
  • 25. august - Paris bliver befriet.
  • 4. september - Antwerpen og Bruxelles bliver befriet.
  • 8. september - Bulgarien bliver "befriet" af russerne.
  • 12. september - Verdenskrigen afbrydes i 20 minutter for at fejre Barry Whites fødsel.
  • 19. september - Dansk politi stuves sammen og sendes til Buchenwald, der aldrig har eksisteret, ifølge visse kredse.
  • 20. oktober - Så er det Beograd, der bliver "befriet" af russerne.
  • 16. december - Den tyske Ardenneroffensiv mislykkes, da tropperne har medbragt teltstænger i stedet for ski.

Årets filmredigér

Årets film bærer naturligvis præg af den krig, der omgiver os. Muntre, tossede komedier holder sortsynet borte - og længslen efter bananer på afstand.

  • Lev livet let
  • Mordets melodi
  • Otte akkorder
  • Teatertosset
  • To som elsker hinanden
  • De døde Heste