FANDOM

År:
1943 1942 1941 - 1940 - 1939 1938 1937
Årtier:
1970'erne 1960'erne 1950'erne - 1940'erne - 1930'erne 1920'erne 1910'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende Dronning i Danmark: Adolf Hitler

  • 1. januar - Statsminister Thorvald Stauning holder en radio-nytårstale til det danske folk, bl.a. om vort svage forsvar: "Vi lukker Alt for mange Bolde ind. Vi maa udskifte Maalmanden!"
  • 8. januar - Briterne rationerer smør og sukker. Og bacon, som ellers ikke feder før i morgen.
  • 12. marts - Krigen mellem Finland og Sovjetunionen afsluttes over en lille een i Moskva.
  • 4. april - Stalin lader 15-20.000 polske officerer henrette og skyder skylden på Hitler.
Mariek

Marie Krøyer og hunden Bimse skuer ud over havet. Paraplyen antyder regn og så alligevel ikke. Et udødeligt billede.

  • 9. april - Danmark og Norge finder ud af, at "Operaton Weserübung", som vi har hørt om i radioen, bare er et kodeord for tysk besættelse af begge lande. Så blev vi så kloge.
  • 16. april - HKH Kronprins Frederik og frue nedkommer med lille Margrethe på Amalienborg. Vi bliver så rørte, at vi næsten glemmer besættelsen. Og bananmanglen.
  • 10. maj - Tyskland invaderer Frankrig og England besætter Island, det er fanme snart ikke til at finde hoved og røv på det hele, hvilket premierminister Chamberlain da også indser, og overlader posten til Winston Churchill. Den vanærede Chamberlain dør senere på året af skam.
  • 15. maj - Holland overgiver sig til tyskerne, mens regering og dronning flygter til London i en papkasse.
  • 4. juni - 300.000 britiske soldater evakueres fra Dunkerque, hvor de er blevet trængt op i et hjørne af de tarvelige tyskere.
  • 25. maj - Marie Krøyer, tidligere Skagen, dør.
  • 10. juni - Italien erklærer krig mod England og Frankrig, Canada erklærer krig mod Italien, Norge overgiver sig endelig til tyskerne, franske og britiske soldater overgiver sig til general Rommel og Paris besættes.Ikke nødvendigvis i den rækkefølge og måske ikke altsammen samme dag.
  • 14. juni - 728 polakker får en særskilt indbydelse til åbningen af Auschwitz koncentrationslejren og en gratis prøvetur. Men ingen returret.
  • 10. juli - Tyskerne indleder Slaget om England. Et slag, der bliver det første i Europa, som Hitler ikke vinder.
  • 3. august - Sovjetunionen annekterer Litauen, Letland, Estland, da der ikke længere er nogen til at stoppe dem.
  • 12. september - Franske børn opdager Lascaux-hulemalerierne som primitive mennesker, der slog hinanden ihjel uden grund, har lavet for længe siden. Selv om det egentlig ikke føles sådan.
  • 27. september - Tyskland, Italien og Japan indgår en pagt, som de kalder en tremagtspagt. "Os mod hele verden!" er mottoet, der senere forsøges solgt til det danske fodboldlandshold.
  • 5. november - Som sædvanlig vælger amerikanerne Franklin D. Roosevelt til præsident. I Danmark er der folketælling, men ingen kender resultatet, for der var så mange der gemte sig for Hitler.

Årets Filmredigér

  • Borte med Blæsten (USA)
  • I de gode gamle dage (DK)
  • Hitler er gud! (DE)
  • Staling er gud! (USSR)
  • Øl er gud! (DK)

Årets nobelpriserredigér

  • Fredsprisen gik til Bjørn Børge Markussen fra Døllefjellemusse, for hans store samling af piberensere.
  • En særlig nobelpris gik til Marilyn Monroe for den bedste fysik.