FANDOM

År:
1941 1940 1939 - 1938 - 1937 1936 1935
Årtier:
1960'erne 1950'erne 1940'erne - 1930'erne - 1920'erne 1910'erne 1900'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Dronning Alexandrine

Hele verden nyder verdensfreden, mens den varer. Seth Barnes Nicholson opdager Jupitermånen Lysithea.

Begivenhederredigér

Lysithea

Enten er det en kartoffel fotograferet mod nattehimlen eller osse er det Jupitermånen Lysithea.

  • 3. januar - Franklin D. Roosevelt indsamler småpenge fra de ludfattige amerikanere og bruger hele puljen på at bekæmpe Polo.
  • 12. marts - Hitler annekterer Østrig, selv om han slet ikke må for 1. verdenskrigs sejrherrer, der dog ikke tør gribe til korporlig afstraffelse.
  • 15. maj - Oddesundbroen indvies. 180.000 mennesker forsamles på broen med fadøl og balloner, da kongen klipper stålwiren over.
  • 29. maj - Aalborg Lufthavn indvies. 180.002 mennesker forsamles på landingsbanen med fadøl og balloner, da kongen klipper højttalerledningen over.
  • 6. juli - Seth Barnes Nicholson opdager Jupitermånen Lysithea.
  • 30. september - Neville Chamberlain vender tilbage til London med en fredsaftale med Tyskland skrevet på lokumspapir med budskabet om "Fred i vor Tid".
  • 22. oktober - Verdens første kopimaskine ser dagens lys i Astoria.
  • 23. oktober - Jupitermånen Lysithea opdager Seth Barnes Nicholson.
  • 25. oktober - Antipiratgruppen lægger sag an mod indehaveren af verdens første kopimaskine for ulovlig kopiering af noderne til Schuberts etude nr. 8 for banjo og redekam.
  • 2. november - Seth Barnes Nicholson opdager Jupitermånen Lysithea.
  • 9. november - "Krystalnatten"[1] afholdes for første gang i Tyskland. Jøder prygles ihjel og 26.000 smides i fængsel. Senere afløst af "Oktoberfesten."
  • 3. december - Seth Barnes Nicholson opdager Jupiter-månen Lysithea.
  • 9. december - Jupitermånen Lysithea melder Seth Barnes Nicholson til politiet for smugkiggeri.

Født i åretredigér

Dødsfaldredigér

  • 9. maj - Thomas B. Thrige, dansk fabrikant og grundlægger af Thomas B. Thrigesvej.

Nobels fredsprisredigér

  • Fredsprisen skænkes til Nansens Flygtningekontor i Geneve, selv om den helt oplagt burde gå til Nevilla Chamberlain.

Danske Filmredigér

  • Balletten danser - stumfilm
  • Blaavand melder storm - DMI-vejrvideo
  • Bolettes brudefærd - forløberen til Bridezillas
  • Den mandlige husassistent - første danske homofilm med Osvald Helmuth i nederdel og stegepande.

Årets fodnoterredigér

  1. Det hedder den, fordi det flød med glas allevegne.