FANDOM

År:
1939 1938 1937 - 1936 - 1935 1934 1933
Årtier:
1960'erne 1950'erne 1940'erne - 1930'erne - 1920'erne 1910'erne 1900'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Dronning Alexandrine

Tasmansktiger

Landmanden Wilf Batty godter sig efter at have skudt den sidste fritlevende tasmanske tiger i sit hønsehus i 1930. I 1936 uddør tigeren helt.

1936 (MCMXXXVI) - året hvor Spanien beviser, at demokrati er for tøsedrenge. I februar vælger de en såkaldt "demokratisk folkefrontsregering" og i juli rejser fascisterne sig. Den spanske borgerkrig bliver generalprøven på 2. verdenskrig.

Begivenhederredigér

  • 18. januar - Rudyard[1] Kipling vinker farvel til Mowgli og vore andre venner fra Junglebogen og slukker for åndedrættet.
  • 2. februar - Svømmeren Ragnhild Hveger sætter ny verdensrekord i 440 yards crawl, den 22. februar sætter hun verdensrekord i 500 yards crawl, som hun slår den 14. juni.[2]. I august bliver hun indlagt på Nansensgades Klinik for Fjernelse af Svømmehud. Ragnhild dør i december 2011, bare for at ødelægge julen for familien.
  • 7. marts - Nazityskland genindtager Rhinlandet, selv om det er imod Versailles-traktaten, så de kan få sig nogle billige pisportere.
  • 7. juni - Et militærlaboratorium i Estland eksploderer og 60 dræbes. Dræbervodkaen lægges på hylden et par år.
  • 1. juli - Stress anerkendes som en mental sygdom og fra nu af kan det kun gå for langsomt med at få stillet diagnosen og få førtidspension.
  • 1. august - Sommerolympiaden skydes igang i Berlin. Ny disciplin: 100 meter pigtråd for jødesmovser.
  • 1. september - Aarhus Retshjælp åbner. Bjørn Elmquist, humanisten der konsekvent går efter frifindelse af voldsforbrydere, jubler i sin fars pung.
  • 11. august - Den kun 12-årige svømmer Inge Sørensen bliver den yngste medaljetager ved OL, da hun vinder bronze i 200 m bryst, selv om hun slet ikke har nogen.
  • 7. september - Atter en storslået sejr til australske landmænd: Den sidste tasmanske tiger dør i en zoologisk have i Hobart, så den ikke længere kan stjæle høns og ødelægge hele forretningen.
  • 4. oktober - Thomas Winding, alle tidligere børns yndlingsoplæser, fødes.
  • 11. december - Nazisten Edward 8. frasiger sig tronen i England for at gifte sig med Wallis Simpson, der har været gift før, den billige tøjte.

Udvalgte nobelpriserredigér

  • Nobelprisen i fysik tildeles Victor Hess[3] for at have opdaget den kosmiske stråling, så vi kunne nå at gemme os.
  • Prisen i medicin tildeles Otto Loewi, der har opfundet metamfetaminen og skudt den ind i armen på Sir Henry Hallett Dale.

Årets filmredigér

Noterredigér

  1. En rudyard er ca. 8 cm.
  2. En yard er lig med ti cm.
  3. En lillebror til Rudolf.