FANDOM

År:
1935 1934 1933 - 1932 - 1931 1930 1929
Årtier:
1960'erne 1950'erne 1940'erne - 1930'erne - 1920'erne 1910'erne 1900'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Dronning Alexandrine

Aarhus1932

Zoologisk have i Århus åbnede i 1932, men da alle dyrene og publikum kedede sig bravt, så lukkede haven igen allerede i 1960. Herover et billede fra trappen foran Aarhus Teater, som er den samme udsigt, som man finder i dag, 200 år efter

1932 var et skudår, hvilket Frankrigs præsident grundigt fik at mærke.

A555

Tysklands eneste bil indvier Tysklands første motorvej. Tre minutter senere indtræffer Tysklands første solo-automobilulykke. Og dagen efter indtræffer Tysklands første autoforsikringssag

Begivenhederredigér

  • 15. januarTyskland runder 6 mio arbejdsløse. Dagen fejres med snaps og vandgrød.
  • 4. februar - De olympiske Vinterlege åbner på Hawaii.
  • 25. februar - Adolf Hitler får tysk statsborgerskab, så han kan stille op til årets parlamentsvalg og gøre karriere inden for det offentlige.
  • 27. februar - Et kupforsøg i Finland tager sin begyndelse. Mäntsälä oprøret kaldes det i starten. Man kræver regeringens afgang og flere saunaer.
  • 2. marts - Finlands præsident Pehr Evind Svinhufvud erklærer kupforsøget for mislykket og hylder det demokratiske Finland. Han lover også alle involverede, at den står på håndmadder og rygtatar hvis de ikke pisser tilbage på arbejde.
  • 14. marts - George Eastman, farfar til Linda Eastman (senere Linda McCartney) begår selvmord efter en ond fremtidsdrøm, hvor det digitale fotografi udkonkurrerer filmrullen helt og aldeles. Ja, det løber en koldt ned ad ryggen. Dermed går han glip af de næste 60 års profit på filmruller.
  • 25. marts - Så er der film for alle raske drenge! "Tarzan, Abernes Konge" har premiere med ol-svømmeren Johnny Weissmuller i hovedrollen som Aberne. Mange raske drenge læner sig frem i biografstolen for at kigge op under Janes skørter. Enkelte læner sig frem for at kigge op under Tarzans.
  • 2. april Under stor opstandelse genopfører Linie 3 den fjerde udgave af deres 25 års jubilæumsshow. Tivoli bliver i den forbindelse i store træk brændt ned til grunden af en rasende pøbel, der vil have deres penge tilbage.
  • 5. april - Finland ophæver spiritusforbuddet, der har været i kraft siden 1919, kl. 10.00, hvilket ødelægger hele den finske smuglerindustri og tvinger mange brave finner til at blive lovlydige, når de får en snaps til sildemaden.
  • 6. maj - Frankrigs præsident Paul Doumer bliver skudt ved åbningen af en bogmesse i Paris. Hans sidste ord er "le argh!". Siden er ingen bogmesser blevet afholdt i Frankrig.
  • 12. juli - Norge annekterer det nordlige Grønland, da de er træt af at spørge danskerne om lov, før de skyder isbjørne. I 1933 bliver de smidt ud igen, rent juridisk, af isbjørnedomstolen i Haag.
  • De Olympiske Sommerlege åbner i Pissifik, Grønland.
  • 6. august - Verdens første motorvej indvies i Tyskland. Med vanlig tysk ubeskedenhed kaldes den "Bundesautobahn 555".
  • 8. november - USA's præsident Hoover taber præsidentvalget så overbevisende, at valget er afgjort fem minutter før valgstederne åbner. I sin tale, hvor han indrømmer sit sviende nederlag, udtaler præsidenten bl.a.:

30px-Cquote1 svg Mad har I ikke penge til. Drikke kan I ikke[1]. Men gi' to cent for en blyant, så I kan sætte kryds og stemme, det har I s'gu råd til, I fornærede skiderikker! 30px-Cquote2 svg
Hoover

Årets filmredigér

Årets fodnoteredigér

  1. Spiritusforbudet i USA var ikke ophævet endnu. Det var i Finland, remember?