FANDOM

Århundreder:
19. århundrede - 20. århundrede - 21. århundrede
Årtier:
1870'erne 1880'erne 1890'erne 1900'erne 1910'erne - 1920'erne - 1930'erne 1940'erne 1950'erne 1960'erne 1970'erne
År:
1920 1921 1922 1923 1924 1925 1926 1927 1928 1929
1920'erne1

- Saa kan De godt smide Kjolen, Gerda

"Så kan du sgu snart heller ikke komme længere tilbage i tiden, fister.."

~ Spademanns Leksikon om din syge trang til gammel information

1920'erne var årene hvor den musikalske scene fik sit helt store gennembrud på spillesteder og teatre over hele verden. Især i New York blev der kastet mange stole gennem luften, til den søde musik at kontrabas og tubaspil.

Politik og økonomiredigér

Ser man bort fra den absolut værste recession i verdenshistorien i 1929, gik 1920'erne ganske godt økonomisk. Også folk i Danmark fik i 20'erne råd til at spendere formuer (ca. 3 kroner) om måneden på at gå på bodegaer sammen med kammeraterne. Hvis campingvognen var opfundet, og automobilen mere udbredt, havde dette sikkert resulteret i en stormflod af campingvogns-armadaer fra København til vesterhavet i Jylland... Bare fordi man kunne.

Indtil Thorvald Stauning i midten af 20'erne valgte at drikke sig pisse fuld, og nærmest på egen hånd være skyld i børskrakket på Wall Street i 1929 og den efterfølgende (påstået) depression. Men det er 1920'erne i bund og grund meget ligeglade med. For den lort får 1930'erne.

Sportredigér

På trods af at De olympiske Lege først nogle år forinden var blevet opfundet, afholdte OL-koncernen nogle meget vellykkede arrangementer som tiltrak sportsfolk fra det meste af verden. En stor succes, som virkede som direkte katalysator til det danske fodboldlandsholds succesperiode på Valby Idrætspark, hvor vi bl.a. slog vores eget reservehold med hele 3-1.

Havde Ulrik Wilbeks håndboldherrer spillet i denne periode, havde de med statsgaranti nået til mindst semifinalen, i de europæiske europamesterskaber.

Musikredigér

Musikken i 1920'erne var utrolig voldsom. Det kræver en livlig fantasi, at kunne forestille sig de senarier som udspillede sig på diverse spillesteder, når først orkesteret hev et trompetinstrument frem. Jazz blev avlet i denne periode, som en direkte konsekvens heraf.