FANDOM

År:
1916 1915 1914 - 1913 - 1912 1911 1910
Årtier:
1940'erne 1930'erne 1920'erne - 1910'erne - 1900'erne 1890'erne 1880'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Danmark dronningeløst. I stedet må Christian 10. træde til.

Begivenheder redigér

Januarredigér

  • 1. januar - Filmcensur indføres i England, da man ikke ønsker at den danske film "stemmeretskvinder" skal komme til landet og skabe ideer i de engelske kvinder hoveder. Herefter er det kun tilladt for kvinderne at se Vita Wrap.
  • 9. januar - Richard Nixon fødes, og bliver af sin mor betragtet som et englebarn, hvilket allerede dengang blev stærkt betvivlet af den nærmeste omgangskreds.
  • 15. januar - Et nyt radiotårn i Nauen nær Berlin gør det muligt for første gang at opnå trådløs forbindelse mellem Tyskland og USA, så man herved kan undgå den strenge engelske filmcensur, og kvinderne atter kan udveksle madopskrifter.

Martsredigér

  • 7. marts Ungarnsk valgreform til fordel for Mayaarne. Inkaerne og Aztekerne nedlægger protest.
  • 23. marts - Georg 1. af Grækenland myrdes og efterfølges af Konstantin 1, hvorfor man sådan set er lige vidt.

Juliredigér

  • 5. juli - Der indføres biografcensur i Danmark, hvorefter folk kun må gå i teateret.
  • 11. juli - Kvinder får almindelig valgret i Norge, og alt håb syntes nu ude for dette landet.
  • 13. juli - Mr. Burns fødes og ligner ved fødslen allerede en på mindst 100 år.
  • 26. juli - Der finder en voldsom togulykke sted lige udenfor Bramming, hvor blandt. andre politikeren Peter Sabroe dør

Augustredigér

Oktoberredigér

30px-Cquote1 svg Hvad mon den røde knap er til? 30px-Cquote2 svg
Woodrow om fjernbetjeningens finurligheder

Novemberredigér

  • 2. november - B 1913 stiftes i Odense, da B 1909 efterhånden er ved at have alt for mange bolde, hvorved naboernes vinduer og mistbænke atter er i fare.

Decemberredigér

  • 1. december - I forbindelse med at en koleraepedemi spreder sig ud over Europa annekteres Kreta, som ellers fik selvstyre fra Tyrkiet efter den 1. Balkankrig, af Grækenland. Kretanerne er længe i tvivl om det var annekteringen eller koleraen, der var værst.
  • 23. december - Ny lovgivning i USA gør at kun 12 nyoprettede forbundsbanker må trykke pengesedler. Flere pengemænd er stærkt utilfredse med dette, da de mener at deres egne penge er meget bedre end statens.