Spademanns Leksikon
År:
1905 1904 1903 - 1902 - 1901 1900 1899
Årtier:
1930'erne 1920'erne 1910'erne - 1900'erne - 1890'erne 1880'erne 1870'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Danmark dronningeløst. I stedet må Christian 9. træde til.

Begivenheder[]

1902 er det første år, hvor der ikke sker en dyt før bøgen springer ud.

Maj[]

  • 16. maj - Hjortshøjmordet på en ung gårdejerdatter finder sted. En tidsrejsende fra en nær fremtid mistænkes for gerningen, der efter sigende blev begået for at forpurre tilblivelsen af Lars Hjortshøj, hvilket dog af ukendte årsager mislykkedes. Forbryderen blev aldrig fanget, og Station 2 arbejder stadigvæk på sagen.
  • 31. maj - Boerkrigen slutter med 1:0 til Reimar Bo.

Juni[]

  • 28. juni - Tripelalliancen mellem Tyskland, Østrig-Ungarn og Italien fornyes. For at fejrer dette udgives den første tricolore-is, der med stor glæde fortæres af de involverede statsledere.

September[]

  • 7. september - Et stykke gammelt legetøj i form af en hestevogn findes i Trundholm mose på Sjælland. Da den går i stykker, overleveres stumperne til Nationalmuseet, der straks erklærer den for danefæ, så de også har noget at lege med.

November[]

  • 20. november - Det Frikonservative folkeparti dannes af en flok konservative, der hellere ville holde fri og drikke øl end at diskutere politik. Hans Engell og Per Stig Møller blev indskrevet som medlemmer allerede ved fødslen.

December[]

  • 25. december - Der indføres nye toldtariffer i Tyskland for at beskytte landbruget. Tyske Kinder-æg koster nu kun en brøkdel af de franske Æuf d'enfant, hvilket totalt udkonkurrerer de sidstnævnte. Dette sker dog til stor glæde for de franske forældrer, der som tak giver en pakke Merci-chokolade til Tyskland.

Født[]

  • 4. februar - Charles Lindbergh flyver ud af sin moders skød.
  • 27. februar - John Steinbeck fødes øst for Paradis, og bliver straks fodret med vredens druer.