Spademanns Leksikon
År:
1904 1903 1902 - 1901 - 1900 1899 1898
Årtier:
1930'erne 1920'erne 1910'erne - 1900'erne - 1890'erne 1880'erne 1870'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Danmark dronningeløst. I stedet må Christian 9. træde til.

Begivenheder[]

Januar[]

30px-Cquote1 svg.png Det var ligegodt Satans 30px-Cquote2 svg.png
Pastor Jensen om afskedigelsen

Februar[]

Maj[]

  • 23. maj - Sverige indfører almindelig værnepligt, så alle svenskere nu kan lære hvordan de skal være neutrale (og evt. sørge for at Norge ikke smutter ud af den Svensk-Norske union).
  • 25. maj - Som mobilisering mod den svenske værnepligt indfører Norge, som det første land i Europa, valgret for kvinder. Svenskerne overvejer nu seriøst at opløse Rigsfællesskabet med Norge.

April[]

  • 13. april - Da man gerne vil have noget at skulle have sagt i Holland, opretter man Den internationale Domstol. En lang række håbefulde sangtalenter, der viser sig ikke at kunne synge "Internationale" dømmes ude af dommer Blachman.

Juni[]

  • 24. juni - Frilandsmuseet ved Lyngby indvies som det første økologiske museum med fritgående museumsgæster. Flere bliver efterfølgende spist af en flok vilde kannibaler fra Værløse.

Juli[]

  • 1. juli - Associationsloven mod de katolske organisationer i Frankrig indføres. Katolikkerne vælger efterfølgende at associere sig med noget helt andet!
  • 17. juli - Ministeriet Sehested går af efter et fejlslagent valg.
  • 24. juli - Ministeriet Deuntzners venstreregering udnævnes og der sker et Systemskifte i dansk politik. Sidenhen her det været så som så med systemer indenfor den politiske verden.

September[]

  • 1. september - Folketog til Christian 9. i anledning af Systemskiftet. Kongen erklærer at bliver der mere brok, så indfører han Systembolaget. Gemytterne falder straks til ro.
  • 7. september - Bokseroprøret afsluttes officielt i Kina med en teknisk knock-out til Selskabet af de retfærdige og harmoniske knytnæver. Udlandet stryger hele præmiepuljen.
  • 19. september - Amerikanerne er blevet trætte af præsident William McKinley, og fjerner ham som de nu engeng plejer at ordne den slags problemer derovre.
  • 29. september - Til Kong Christian 9. store glæde oprettes Kgl. Dansk Automobilklub, så han nu endelig har et sted hvor han kan komme af med sit brok over de alt for store mekanikerregninger på reparation af Hammel-vognen.

Oktober[]

  • 13. oktober - Flere steder i Rusland kommer det til sammenstød mellem sultne mennesker og politiet. Fem betjente, 17 politihunde og én hest bliver spist på stedet, medens yderligere 10 heste, 12 hunde og 4 betjente ønskes taget med hjem.

Født[]