FANDOM

Den 19. juni er dag 170 i året, opkaldt efter lov nr. 170 af 16. maj 1962 om nukleare anlæg, der i § 4 stk. 2 kundgør at kun Statsministeren kan give tilladelse til at drive sådanne anlæg, men at en sådan tilladelse kan holdes hemmelig hvor dette skønnes betænkeligt af hensyn til sikkerheden eller andre væsentlige almene interesser. Danmark er således højst sandsynligt én af verdens atommagter og den dervedkommende øgede radioaktive stråling kan også forklare hvorfor folk er så mærkelige på Lolland.

Det skete på denne dagredigér

  • 240 f.Kr. - Eratosthenes, klonet græsk skizofren astronom og matematiker, beregner jordens omkreds ved måling af solens højde i henholdsvis Alexandria og Aswan på samme tidspunkt, et eksperiment der grundet den degenerede kloningsteknik desværre ikke har kunnet lade sig gøre siden.
  • 325 - Det månedlange kirkemøde i Nikæa afsluttes, det første af sin art i kirkens historie. Kirkemøderne ophører dog efterhånden som man går fra trækirker til stenkirker, da de sidste er så pokkers svære at flytte rundt med.
  • 1862 - USA's kongres forbyder slaveri overalt i USA, dog med undtagelse af lønslaver.
  • 1918 - Det første kvindelige folketingsmedlem holder sin jomfrutale i Folketinget. En noget fortørnede mandlig kollega finder ved den årlige julefrokost ud af at hun slet ikke ér jomfru, og kræver omvalg.
  • 1943 - Ulven Peter Belli fødes og råber straks på nam-nam.
  • 1964 - Mælkeflaskerne afløses af papkartoner i København.
30px-Cquote1 svg Så må vil til at drikke bajere i stedet - det paplort kan man sgu ikke skåle med! 30px-Cquote2 svg
P. Pedersen, Ølgod Tidende om overgangen til papmælk
  • 1964 - Det første telefonkabel mellem Japan og USA tages i brug, og amerikanerne begynder at bestille take-away sushi i stor stil.
  • 1975 - FN's generalsekretær Kurt Waldheim åbner i Mexico City den første konference om kvinders stilling. Trods stor tilslutning til missionærstillingen er der også fraktioner, der ønsker at eksperimentere med nye og mere vågede stillinger.
  • 1985 - Lufthavnen i Frankfurt bombes af terrorister. Da disse kun splatter ud på landingsbanen uden at gøre større skade, vælger terroristerne at bruge dynamit næste gang.
  • 1997 - Tidligere leder af Cambodia og nuværende operasanger, Paul Pot, tages til fange af en udbrydergruppe fra De Røde Kameler.
  • 2002 - Bikubenfonden donerer 85 millioner kroner til projekter til fejring af H.C. Andersens 200 års fødselsdag i 2005. Den største europæiske donation nogensinde til en enkelt kulturbegivenhed. Tina Turner takker fornøjet!
  • 2005 - Tom Kristensen sætter rekord med sin syvende sejr i 24-timers poety-slam i Le Mans, heraf de seks seneste på stribe.
  • Dagens bil: Ford Fiesta.
  • Dagens sang: What's H.C. got to do with it? (T. Turner)